Article publicat al Diari Ara el 8 de maig de 2022. Fes clic per veure l’article original

La pandèmia propulsa l’èxit d’autores com Joana Marcús, Ariana Godoy i Inma Rubiales a fenòmens editorials i audiovisuals

Una cua que supera una illa de l’Eixample s’estén per passeig de Gràcia. “Perdona, qui espereu?” “Joana Marcús”. “Com?”

Si algun personatge causava expectació aquest Sant Jordi no era el típic rostre televisiu, sinó la jove Joana Marcús. Per a la gent de més de 25 anys, una desconeguda. Per a la generació Z, un fenomen digne d’estrella de Twitch, YouTube o Instagram. Aquesta mallorquina de 22 anys va començar a escriure quan en tenia 13 a Wattpad, una plataforma amb seu al Canadà fundada el 2006 que permet publicar, llegir i comentar els textos (línia per línia). La web ha arribat als 94 milions d’usuaris, 5 milions dels quals són escriptors, de manera que el públic potencial és extraordinari. A Wattpad, Marcús té 930.000 seguidors, que en part també la segueixen a Instagram (630.000), Twitter (360.000) i YouTube (175.000), i els tretze llibres que ha publicat acumulen milions de lectures.

No és estrany que editorials i productores s’hagin abocat a aquest pou insondable –amb milions d’arguments, la majoria d’un nivell precari– per arrossegar cap a altres mitjans aquests seguidors addictes. El precedent és l’èxit planetari de la saga d’Ann Todd After , que el 2014 va rebentar el sector editorial després de publicar-se a Wattpad –abans ho havia fet Cinquanta ombres d’en Grey a través del web Fanfiction.net, el 2009–. Llavors totes les editorials hi van posar el focus, amb la idea de repetir aquells 12 milions d’exemplars que After ha venut al món, seguits d’exitoses versions cinematogràfiques i fins i tot, aquest juny, una novel·la gràfica, per aprofitar la tirada d’un altre fenomen recent, com és el del còmic juvenil.

No hi ha hagut un altre únic fenomen, però sí que, en conjunt, Wattpad ha assolit la categoria de fenomen massiu. La pandèmia va accentuar el canvi de tendència en la creació i el consum dels continguts. Els joves es van abocar encara més a les pantalles, i els índexs de lectura diuen que els adolescents de 15 a 18 anys van passar de llegir nou títols a l’any a dotze. El 2021 el mercat del llibre juvenil va créixer un 44% respecte al 2020, i el 2020 havia crescut un 40% respecte al 2019. No hi ha un únic nom que triomfi, n’hi ha molts, i els mercats anglosaxó i espanyol funcionen a nivell global. Autores com la mexicana Flor M. Salvador (Boulevard), l’argentina Mercedes Ron (Culpables), les veneçolanes Ariana Godoy (A través de mi ventana) i Álex Mírez (Perfectos mentirosos), la saragossana Alina Not (Bad ash), l’extremenya Inma Rubiales (Hasta que nos quedemos sin estrellas), la catalana Míriam Bonastre Tur (el còmic Hooky a la plataforma germana WebToon), la mallorquina Joana Marcús i altres noms que cada dia se sumen als rànquings són la gallina dels ous d’or per a editorials i productores audiovisuals. Sense anar més lluny, Marcús ha venut 100.000 exemplars de cadascun dels seus llibres i és l’autora juvenil més venuda dels rànquings de Sant Jordi gràcies a les edicions castellanes d’Abans de desembre (Montena) i al recent Ciutats de fum, de la trilogia Foc (Crossbooks). Al maig n’arribarà la segona part, Ciutats de cendres.

Si vols llegir l’article sencer clica aquí