Article de Proyecto 451 (newsletter).
Hi ha un fenomen que prové sigil·losament de les xarxes socials, especialment de TikTok i Instagram, i que caldrà seguir molt de prop com una possible evolució o format per al comerç electrònic, i és el de les vendes en viu. És a dir, la possibilitat de comprar un producte sent atès per una persona real durant un viu en una daquestes plataformes. En els termes d’una llibreria, pot ser molt interessant tenir la possibilitat de conversar amb el llibreter per prendre la decisió de compra, en lloc de navegar fitxes en una web i fer un procés de pagament força tediós i avorrit (com ho fem habitualment avui dia).
A la Xina i mitjançant TikTok sembla que aquest tipus de vendes no són experiències aïllades, ja que el comerç electrònic sota aquest format va assolir els USD 400 mil milions durant l’any passat. Dins aquesta tendència, la principal preocupació de les xarxes socials és veure com fer la compra dins mateix de la xarxa (sense derivar la transacció cap a Amazon o qualsevol altre comerç electrònic).
Per ser honestos, el format de venda en viu a través de vídeo no és una cosa realment nova. Ho hem vist en televisió per cable, en senyals que fins i tot només s’hi han dedicat des dels anys 80. El que és nou en realitat, com en tot, és la manera com les xarxes socials amplien les possibilitats perquè qualsevol persona a forma individual pugui interactuar amb les seves pròpies audiències.