Una vuitantena de professionals van assistir a la quarta “Jornada de reflexió sobre l’edició en català”, dilluns 18 de novembre, a la Fundació Joan Miró de Barcelona. Entre els professionals assistents hi havia representants d’una cinquantena d’editorials, acadèmics i experts en llengua i el món del llibre amb l’objectiu de reflexionar sobre els reptes i oportunitats de l’edició en català. La Jornada va ser organitzada per l’Associació d’Editors en Llengua Catalana, EDITORS.CAT, amb el suport de CEDRO i Diputació de Barcelona.

 

Solidaritat amb els editors valencians

La jornada ha començat amb la benvinguda del president d’Editors.cat, Ilya Pérdigo, que després de donar la benvinguda als assistents ha convidat a prendre la paraula a Àfrica Ramírez, presidenta de l’Associació d’Editorials del País Valencià, present a l’acte.

Ramírez ha pres la paraula per agrair la solidaritat rebuda aquests dies pels efectes de la DANA, que ha afectat més de 40 editorials valencianes, a més de llibreries i altres agents de tota la cadena del llibre. “Us necessitem… perquè en aquests moments, ara com ara, encara no hem rebut cap trucada de la Generalitat Valenciana”. Tot i això, ha afirmat amb determinació que “el sector editorial valencià seguirà endavant, malgrat tot, passi el que passi”.

 

“A qui anem: Els lectors i l’ús social del català”

Tot seguit, ha començat la primera taula rodona, titulada “A qui anem: Els lectors i l’ús social del català”. En aquest debat, figures com Montserrat Ayats, editora i coordinadora del Pla Nacional del Llibre i la Lectura, han plantejat reflexions com “Llegir no està de moda, no està valorat actualment”. També hi han participat Maria Gajas, professora i mediadora de literatura infantil i juvenil, i Joan Santanach, secretari general de Política Lingüística i editor, que han analitzat com el llibre en català contribueix a enfortir l’ús social de la llengua.

 

“El paper de l’editor i els reptes de futur”

La ponència “El paper de l’editor i els reptes de futur”, a càrrec de Lluís Nacenta, comissari d’exposicions i investigador, ha inclòs una reflexió clara i directa: “No us exclogueu del debat de la creació de les noves eines tecnològiques que estan naixent, com la intel·ligència artificial”. Nacenta ha animat els editors a seguir un camí d’innovació sense perdre de vista la seva essència i responsabilitat. “Vosaltres teniu l’expertesa verbal”.

 

“Qui som? Els editors opinen”

La taula rodona “Qui som? Els editors opinen” ha reunit veus rellevants com Xavier Carrasco, de l’editorial Text, que ha remarcat la sinergia entre el llibre educatiu i la tecnologia; Montse Ingla, d’Arcàdia, que ha assenyalat: “No soc tan optimista. Hi ha un gran dèficit de comprensió dels textos. I em preocupa molt l’impacte que pot tenir la intel·ligència artificial sobre el món del llibre”; Isabel Obiols, d’Anagrama Editorial, que ha afegit: “Coincideixo que, malgrat l’ús creixent de la intel·ligència artificial, els editors tenim molt a dir i a fer. La nostra feina segueix i seguirà sent necessària”; i Gemma Xiol, de Penguin Random House. Xiol ha destacat: “Hi ha una generació massiva de continguts i, davant d’això, el marc de confiança que ofereix l’editor és més important que mai”.

 

Comercialització del llibre

Posteriorment, José Manuel Anta, gerent de la Federación de Gremios de Editores de España, ha pronunciat la ponència “Com hi anem? Comercialització del llibre”. En la seva intervenció, Anta ha exposat Les 10 tendències de la comercialització actual que marquen el futur del sector editorial, al seu parer, i que són les següents:

  • Creixement de la venda del llibre de fons: l’interès pels títols clàssics i d’arxiu es manté ferm.
  • El descobriment: ajudar els lectors a trobar llibres en un entorn saturat de continguts és fonamental.
  • Renovació de les llibreries: espais més atractius i amb serveis ampliats són clau per atraure compradors.
  • El comerç electrònic: consolida la seva importància en la distribució de llibres.
  • La logística: l’eficiència en la distribució és essencial per a la competitivitat.
  • Impressió sota demanda: cada cop més utilitzada per reduir estocs i adaptar-se a la demanda específica.
  • Sostenibilitat: el compromís amb pràctiques ecològiques esdevé un factor de valor per als consumidors.
  • Capacitació: la formació dels professionals del sector és imprescindible per afrontar els canvis.
  • Innovació: tecnologia i nous formats impulsen l’evolució del mercat.
  • Col·laboració: la unió entre empreses, institucions i actors del sector permet enfortir la indústria.


Valoració molt positiva

En cloure la Jornada, el president d’EDITORS.CAT Ílya Pérdigo ha fet una valoració “molt positiva. Des de l’Associació vam buscar temes que ens interpel·lessin, que ens interessessin i ens preocupessin com la irrupció de la intel·ligència artificial, l’ús social del català o la comercialització del llibre en català. Crec que el balanç és molt bó, tant pel què fa als continguts, a l’equilibri dels temes, el nivell dels ponents, i evidentment també el lloc triat enguany, aquesta seu de la Fundació Joan Miró, que és una meravella.”

Respecte a la continuïtat de la Jornada, el president d’EDITORS.CAT va anunciar que la idea és seguir donant-li continuïtat, i tornar-la a celebrar cada dos anys, tal i com es va fer abans de la pandèmia.

 

 

 

Organizat per:

 

 

 

 

 

Amb el suport de:

 Logo-CEDRO