Article de Proyecto 451 (newsletter).
Què pot passar a la indústria del llibre a l’inici d’un altre any atípic que té un futur força incert amb el COVID evolucionant i mutant? Com passa a aquesta altura de l’any, comencen a publicar-se articles i informes que tracten de predir què és el que podria passar, prenent com a base els esdeveniments dels darrers anys. Tot i que aquestes tendències cal llegir-les amb precaució, ajuden a tenir una brúixola que ens orienta cap al futur. Algunes idees que sorgeixen d’aquests articles són:
1.Molts dels articles d’opinió assenyalen que TikTok es consolidarà com a xarxa social el 2022, ampliant l’espectre d’edats i competint molt fortament amb l’univers de Facebook/Instagram. Pel que fa al món del llibre, ja és una realitat el seu efecte concret en la venda de llibres i tenim moltes experiències d’influencers, recomanadors i autors que estan aprofitant aquesta xarxa social.
2.El preu dels llibres en paper podria elevar-se en termes generals i globals, a causa de certs problemes a la cadena de distribució tradicional, hi ha un augment en els costos de la fabricació de paper, que va entrar en competència seriosa amb la demanda d’altres productes que també ho requereixen i són comercialment més atractius (com el packaging per a la venda de productes en línia).
3.A mesura que la consolidació de la indústria avança (segurament aquest any amb la fusió de Penguin Random House i Simon & Schuster), veurem editorials grans cada cop més grans i totpoderoses, però també el sorgiment de moltes petites noves editorials.
4.El mercat de l’audiollibre continuarà creixent i consolidant-se, amb diverses plataformes que estaran trepitjant molt fort, incloent-hi Spotify, després de la compra de Findaway. A més, veurem el desenvolupament de més i més solucions que permetran sintetitzar la veu amb una qualitat “gairebé” humana o que permetran la interacció amb els continguts en format d’àudio.
5.L’autopublicació continuarà creixent, amb noves eines i recursos que permetran i facilitaran que un autor es pugui fer d’ingressos a partir de la creació de continguts (l’anomenada Creators Economy es continuarà consolidant). En aquest terreny, caldrà continuar especialment l’evolució de la tecnologia NFT.
6.Seguirà en discussió fortament a molts Estats la legislació al voltant del llibre digital i les llicències d’adquisició per part de les biblioteques públiques, un tema del qual segurament en parlarem i molt al llarg de l’any en aquest newsletter. Els Estats estan promovent la possibilitat que les biblioteques es facin dels llibres digitals com una forma de preservació de la cultura i de disponibilitat els continguts a tots els ciutadans, mentre que les editorials consideren que aquestes pràctiques atempten directament contra les lleis de dret de autor.
Els deixem alguns articles que aprofundeixen sobre aquestes tendències:
- Les 8 tendències del món editorial per al 2022
- Prediccions al món del llibre per al 2022
- 12 prediccions per al 2022