Article de Porter Anderson
Richard Charkin pregunta des del Readmagine de Madrid: “Encara em llegiràs, encara em necessitaràs, quan tingui 75 anys?”
Què és el cricket i què no ho és
Primer, per què celebrar-ho? Alleujament d’haver-se fet tan vell? Temem que sigui l’última celebració? Per presumir?
Per a aquells que saben alguna cosa de cricket, és costum que un batedor —o bateador en el llenguatge modern— aixequi un bat en reconeixement d’haver arribat a les 50 carreres anotades i encara més celebració en arribar a les 100, cosa que només vaig aconseguir una vegada contra un atac de bitlles molt pobre. . No hi ha aquest reconeixement als 75.
En qualsevol cas, aquí estic i amb l’esperança d’arribar a algunes fites més abans de l’inevitable acomiadament. Aleshores, què ha passat a publicar en aquests tres quarts de segle? El 1984, el més venut i encara venut de George Orwell, es va publicar el juny de 1949. Se sent tan rellevant i important com aleshores, tot i que ara està fora dels drets d’autor en anglès.
Secker & Warburg, l’editor original del llibre que ara es troba feliç o infeliç a la gegant Penguin Random House, perdrà part dels seus ingressos perennes amb noves edicions d’altres editors. A part dels mèrits literaris del llibre, va inspirar el títol del primer document d’estratègia que vaig escriure per a Oxford University Press, tal com es descriu a My Back Pages.
Intentaré enumerar els fragments bons, no tan bons i terribles de la publicació que es veuen amb els meus ulls probablement enfosquits. Per descomptat, per a cada element bo o dolent que esmento, probablement hi ha una visió contraria. Això en si mateix és un exemple de per què el comerç del llibre segueix sent tan divertit.
El bo
Amazon. Per descomptat, es troba en una posició molt dominant, controlant les rutes al mercat en la majoria de les nostres ofertes principals (impressió, llibre electrònic, àudio digital i autoedició), però realment no ha abusat d’aquesta posició. Per descomptat, exigeix més marge, un major control, un millor servei per part dels editors, però això és un comerç normal. De tant en tant aquestes negociacions esclaten en guerra, però sempre durant un període limitat i després es reprèn la pau i la prosperitat.
La nostra indústria ha trobat maneres de viure amb aquest gegant, Amazon, i el gegant ho compensa amb una innovació cada cop més gran per donar suport a la distribució generalitzada de la propietat intel·lectual.
Editorials acadèmiques. Hi ha la sensació entre un petit però evocador grup de científics que tot el model d’edició acadèmica és corrupte, impulsat per la cobdícia monstruosa d’unes quantes megacorporacions com RELX (Elsevier); Informa (Taylor & Francis); Wiley; Holtzbrinck (Springer Nature) i, més avall en l’escala de l’odi, però tanmateix percebut com a còmplice, premsa universitària; societats erudites; i una sèrie d’entitats més petites.
Sens dubte, l’edició acadèmica ha estat i continua sent un sector rendible. També s’ha demostrat que és altament adaptable, movent el seu model de negoci per adoptar l’accés obert, i molt innovador, com ho representen CrossRef, ResearchGate, detectors de plagi, portals d’enviament d’autors, mecanismes de seguiment d’usuaris i molt més.
Lluny de ser un obstacle per al progrés acadèmic, les editorials són un catalitzador i una força de bé en els sectors universitari i de recerca. Si només els governs haguessin estat tan solidaris.
Article publicat a Publishing Perspectives, clica aquí per accedir-hi