Article publicat a VilaWeb el 22 de juny de 2022. Fes clic per veure l’article original

L’escriptor nord-català és guardonat amb el premi literari més antic de la literatura catalana

Fa més d’un any, Club Editor anunciava el fitxatge de Joan-Lluís Lluís (Perpinyà, 1963) per al seu catàleg. Després de debutar a La Magrana i de passar al catàleg de Proa a partir de les Cròniques del déu coix, període en què va guanyar el premi Sant Jordi amb Jo sóc aquell que va matar a Franco, l’escriptor obria una nova etapa a l’editorial de Maria Bohigas. Ho feia el setembre passat amb la novel·la Junil a les terres dels bàrbars, que va guanyar el premi Òmnium a la millor obra publicada l’any 2021. Ara, s’acaba de consagrar per segona vegada com un dels llibres més destacats de la temporada anterior amb el Joan Crexells, el premi literari més antic de la literatura catalana, creat a imatge i semblança de Goncourt per homenatjar l’insigne humanista mort prematurament l’any 1926, i que s’atorga a la millor novel·la de l’any anterior.

Joan-Lluís Lluís, a més, entra a formar part de la petita història del premi, acompanyant a escriptors com Jesús Moncada, Jaume Cabré, Baltasar Porcel i Joan Francesc Mira en el palmarès dels qui han repetit premi Crexells. Si l’any 2004 la novel·la triada pel jurat va ser El dia de l’ós, en aquesta ocasió el premi li ha reconegut la seva segona protagonista femenina, aquesta Junil dels primers temps de l’era cristina, que des d’un racó de l’imperi romà fuig al capdavant d’un peculiar grup de companys de viatge a la recerca del poeta Ovidi, exiliat per l’emperador August a l’actual Romania. Una fugida que acaba sent, també, una aventura a la recerca de la llibertat.

premi-crexells

Un llibre “popular” amb final feliç

La novel·la, que no vol encaixar de cap manera en el motlle comercial de la novel·la històrica, no només ha convençut el públic –l’editora ha recordat durant l’acte de presentació del guardó que s’han arribat als 13.000 exemplars venuts–, sinó també al jurat format per Francesco Ardolino, Andreu Gomila, Anna Ballbona, Eva Piquer i Valèria Gaillard, a més de la vicepresidenta de l’Ateneu, Lluïsa Julià, amb veu però sense vot, que després de discussions aferrissades –així ho ha explicat Ardolino– han arribat a la unanimitat per premiat “una gran novel·la d’aventures sobre fons històric”. Si Julià n’ha volgut destacar el final optimista en moments confusos com a part del seu valor, Gomila n’ha apreciat especialment la “prosa precisa i preciosa, que mai va en detriment de la història”, amb la qual Lluís és capaç d’escriure un llibre que pot esdevenir popular.

Perquè com dèiem, el reconeixement de la crítica va aparellat a unes xifres de vendes molt notables, que Maria Bohigas ha volgut celebrar, tant pel que té de reconeixement a una aposta per un autor que no s’ha estat de descriure com “un dels grans escriptors d’avui”, com de sorpresa la bona acollida del que ha definit com una obra de maduresa de Joan-Lluís Lluís. De fet, Club Editor està preparant la reedició del Dia de l’ós i prepara per celebrar els trenta anys del seu debut, la reedició dels Ulls de sorra, situada a la guerra d’Algèria. La mateixa editora ha volgut destacar les “galeries subterrànies” que uneixen la seva literatura, presentant Junil com una mena de germana petita de Bernadette, la protagonista del Dia de l’ós. Totes dues són, per l’escriptor –que acaba de revisar a fons aquesta obra–, formes diferents de contacte entre una filla i el seu pare, amb resultats desagradables.

Si vols llegir l’article sencer clica aquí