• Més de 600 persones s’han inscrit a l’esdeveniment

• L’edició d’enguany aborda la creativitat i la resiliència del món del llibre

• Peter Kraus, president de la Federació d’Editors Europeus ha obert el Forum desgranant les oportunitats del sector editorial

• Patrici Tixis, president del Gremi d’Editors de Catalunya, augura que el sector tancarà el 2021 amb el creixement més important de l’última dècada

Peter Kraus vom CleffAquest dilluns 6 de setembre s’ha inaugurat la VI edició de Forum Edita, un espai de debat i reflexió internacional que analitza anualment la situació del món de l’edició i del llibre.

La ponència inaugural ha anat a càrrec de l’editor Peter Kraus vom Cleff, president de la Federació d’Editors Europeus i futur director de la Borsenverein, la institució que aglutina editors, llibreters i distribuïdors a Alemanya. L’acte també ha comptat amb la presència del tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Barcelona, Jordi Martí; la Consellera de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Natàlia Garriga; el Ministre de Cultura i Esport, Miquel Iceta; el rector de la Universitat Pompeu Fabra, Oriol Amat i el president del Gremi d’Editors de Catalunya i codirector del Forum Edita, Patrici Tixis.

L’editor alemany Peter Kraus ha impregnat la seva intervenció de grans dosis d’optimisme en destacar les oportunitats del sector editorial, tot i l’impacte de la pandèmia. Ha convidat editorials, llibreters/es i autors/es a ser “innovadors i curiosos, a aprendre i aprofitar la intel·ligència artificial, la realitat augmentada, el streaming o les eines en el núvol que faciliten els processos de treball i poden crear noves experiències de lectura”. Quant a les plataformes d’Internet -com Google, Apple, Facebook o Amazon- encara admetent que són necessàries, ha suggerit que els agents del sector siguin sempre molt conscients d’allò que persegueixen, de les intencions d’aquest negoci i tenir una actitud vigilant sobre determinades pràctiques com per exemple la mineria de text i dades.

També ha trencat amb la dicotomia entre la llibertat d’expressió i els drets d’autor en manifestar que la protecció dels drets i el copyright són la millor garantia per preservar la llibertat d’expressió i la diversitat d’opinions i autors. “La llibertat d’expressió i la propietat intel·lectual són dues cares de la mateixa moneda” ha afirmat. Relacionat amb la necessitat de trobar noves veus, Kraus convida a tenir en compte la diversitat, incloure noves mirades, la qual cosa afirma que pot esdevenir l’avantatge competitiu de cadascuna.

Altres oportunitats plantejades per Peter Kraus giren entorn de “fomentar la lectura entre els nens i joves per a combatre les dades que afirmen que un 36% de la població a Espanya o un 10% a Alemanya admet no llegir mai”. Per a aconseguir-ho, és necessari millorar l’accés a la lectura i per a això defensa la col·laboració entre escoles, biblioteques, i llibreters per a millorar l’accés a la lectura.

Com a missatge de cloenda, Kraus ha destacat la importància de treballar en un entorn col·laboratiu entre editors, autors, llibreters i bibliotecaris i aprofitar el retrobament amb la lectura que ha suposat la pandèmia per a fomentar ciutats intel·ligents, ajudar a la consecució dels Objectius de Desenvolupament Sostenible i continuar apostant per la literatura com a“mitjà per a obrir ments i cors i connectar-nos mútuament, acostant els autors als seus lectors”.

En la segona jornada, el Forum plantejarà nous reptes de futur

El missatge encoratjador de Peter Kraus donarà pas a la jornada de dimarts 7 de setembre, amb 13 ponències, taules rodones i diàlegs on participaran una vintena d’experts de diferents àmbits del sector editorial.

L’objectiu principal del Forum és que les diferents intervencions proporcionin eines a tots els professionals de la cadena de valor del llibre, compartint el que passa en altres països i inspirant les noves generacions que acaben els seus estudis universitaris i s’han d’incorporar al mercat laboral del sector del llibre.

El Forum Edita arriba a la 6a edició en un bon estat de salut i contribueix a engrandir la projecció de Barcelona com a capital literària i editorial des de fa 500 anys, no només a Catalunya i Espanya, també en l’espai iberoamericà.

Com afirma Patrici Tixis, president del Gremi d’Editors de Catalunya i co-director del Forum Edita “després del tsunami de l’any passat, amb el tancament de les llibreries durant tres mesos, comprovem que la llum que vèiem al final del túnel no és la d’un tren en direcció contrària sinó la d’una gran recuperació dels índexs de lectura i de les vendes de llibres en el mercat interior, que segueix avui endavant, tot i que encara és dèbil en l’exportació” i assegura que si la tendència segueix així el sector tancarà el 2021 “amb el creixement més important de l’última dècada en el mercat interior”

Per a Tixis, el sector ha entrat en una etapa d’acceleració de tres C: Competitivitat, Creativitat i Canvi”. En aquesta sisena edició, el Forum Edita té l’objectiu d’ajudar a vertebrar aquests tres C, fugint de debatre en excés sobre els problemes derivats de la pandèmia. S’orienta de manera decidida al futur i crea un espai de reflexió per a pensar en el que s’ha de conservar i en el que s’ha de canviar perquè el llibre continuï tenint la importància que ha tingut al llarg de la història i perquè contribueixi de manera decidida en la creació d’una ciutadania desperta, amb esperit crític i preparada de cara als reptes del futur.