Article de Bàrbara Julbe
L’anòmala i l’anticonvencional és la que assimilen millor els nens
Rafael Núñez, catedràtic emèrit de teoria de la literatura i literatura comparada de la Universitat d’Oviedo, destaca que “els nens són poetes des que comencen a expressar-se perquè a l’hora de dir el que volen deformen les paraules que han sentit o, fins i tot, se les inventen”. Aquesta creació del llenguatge és, segons Núñez, “l’autèntica poesia” perquè, tal com descriu el catedràtic, la poesia genuïna no fa un ús del llenguatge codificat, convencional i estereotipat, sinó que el crea. “La deformació i el fet d’anar contra les regles és part essencial de la poesia”, relata.
Núñez, a més, subratlla el “valor melòdic” que tenen les paraules en poesia. I és que, a part de transmetre imatges de situacions i fets, la poesia també és ritme, so i musicalitat. “Poden no tenir res a veure entre elles, però juntes fan rimes i associacions”. N’és un exemple Una, dola, tela, catola…que Carmen Bravo-Villasante, feia referència en El libro del folklore infantil. “Aquesta poesia anticonvencional i anòmala –tot i que molt rítmica– és la que els nens reconeixen i assimilen millor”, constata Núñez.