Silvia Lorenzo
Fa deu anys el grup editorial va llançar Penguin Random House Audio, un projecte que ara compta amb més de 6.000 títols al catàleg i quatre milions i mig d’exemplars venuts
La sala és fosca i, com que és petita, rebota i ressona a les parets encoixinades la profunditat de la veu que emergeix de la cabina d’enregistrament: “Al gramòfon sona una cançó francesa…”. La veu de Víctor Clavijo ens submergeix en un passatge de L’illa de la dona nua, la nova novel·la d’Arturo Pérez-Reverte, que el dia 8 d’octubre es posarà a la venda a llibreries en format llibre… ia àudio.
El grup editorial Penguin Random House fa 10 anys que treballa el format de l’audiollibre: un projecte nadiu digital que ja suma més de 6.000 títols de ficció i de no ficció publicats.
Corria l’any 2014 quan l’empresa va veure l’espai que podien ocupar amb aquest producte al mercat dels llibres en espanyol. “Veient la tendència internacional de consum, que anava a l’alça aquell any als Estats Units, la Gran Bretanya i Alemanya, vam decidir posar en marxa aquest projecte”, explica Núria Cabutí, CEO del grup Penguin. “Hem fet una inversió de 17 milions d’euros i encara que no hem recuperat del tot la inversió realitzada, aquest any comencem a ser rendibles”, comenta.
El que va començar amb 17 títols i 500 còpies venudes tanca el desè any com un negoci que opera a vuit països de parla hispana (Espanya, Mèxic, Argentina, Colòmbia, Xile, Perú, Uruguai i els Estats Units), amb un equip global de 25 persones, quatre premis Audie (els grammy dels audiollibres) i quatre milions i mig d’audiollibres digitals venuts.
A la talaia madrilenya de Penguin Audio -la cinquena planta de les seves oficines a la ciutat- s’està gestant, a més, la nova entrega de la sèrie Amanda Black i, d’altra banda, Liceo Septem. La durada dels enregistraments depenen del nombre de pàgines: una novel·la de 1100 pàgines pot durar fins a 50 hores, mentre que les de 300 i 400 oscil·len entre les 10 hores de mitjana final.
Però, qui escolten audiollibres? La casa els ha batejat com a audiolectors: “A la persona que consumeix un audiollibre el motiva l’autor i el gènere”, explica Cabutí. “Els audiollibres representen un 3% de les nostres vendes i preveiem que el proper any incrementin entre el 30 i el 40%”, diu Cabutí.
A l’audiolector “també importa molt el tipus de locució”, afegeix la presidenta executiva. Són més de 1500 veus les que han desfilat pels estudis de Penguin, donant vida a les històries d’autors com Isabel Allende, Yuval Noah Harari, Javier Castillo o Elisabet Benavent, entre molts d’altres.