Tot i que la integració d’àudio i vídeo és tècnicament viable des de fa dècades, aquestes característiques segueixen sent poc comunes als llibres digitals actuals. L’Institute of Network Cultures (Holanda) va reunir un grup d’editors i desenvolupadors independents i experimentals amb l’objectiu d’explorar perspectives de canvi sostenible a la indústria editorial. Aquesta iniciativa buscava crear una plataforma per arxivar i desenvolupar innovacions a l’edició, incloent eines, fluxos de treball i models econòmics. Tot i això, una sol·licitud de finançament per a aquest projecte va ser rebutjada a l’agost de 2024, ja que les organitzacions participants eren petites i no oferien una “impacte significatiu en el mercat” segons els avaluadors. Tot i aquest revés, els autors de l’article que aquí els compartim van mantenir el compromís d’avançar amb l’anàlisi. I ens deixen un assaig molt interessant.

Des de l’arribada dels ordinadors personals i Internet als anys 90, s’entreveia una experiència de lectura multimèdia rica, amb imatges en moviment, entorns de lectura en 3D i narratives interactives. Tot i això, tres dècades després, la majoria de les editorials se centren exclusivament en formats impresos i ocasionalment a ePUBs, amb la distribució dominada per grans plataformes tecnològiques com Amazon.

Al document, es destaquen alguns dels projectes experimentals que han intentat altres camins:

  • Valiz: Editorial que busca noves formes d’abordar el contingut, creant plataformes alternatives com esdeveniments, conferències i performances, considerant aquests formats com a entitats pròpies més enllà del llibre tradicional.
  • Archival Consciousness: Projecte que treballa en la creació d’una xarxa virtual de punts de dades, essencialment un petit Internet basat en llibres, explorant l’espacialitat des d’una perspectiva d’arxiu.
  • Hackers & Designers: Col·lectiu que combina pràctiques de hacking i disseny per desenvolupar eines i mètodes que expandeixen les possibilitats de l’edició, fomentant l’experimentació en formats i tecnologies.
  • Amateur Cities: Plataforma que investiga i publica sobre el desenvolupament urbà i la vida a les ciutats, utilitzant formats digitals interactius per involucrar una audiència més àmplia.
  • StarFish: Editorial independent que experimenta amb formats híbrids i multimèdia, cercant noves maneres de presentar contingut que vagin més enllà del llibre imprès tradicional.

Article publicat per Proyecto 451