Una nova enquesta suggereix que els joves eviten els algorismes d’IA i els minoristes en línia per experimentar l’alegria de visitar llibreries.
Els gustos culturals de la generació Z són anunciats, difamats i mitificats en gairebé la mateixa mesura. Però persisteix sobretot un estereotip: que els joves són addictes als seus telèfons, amb ganes de viure la seva vida principalment a través d’una pantalla.
Però aquesta és tota la imatge? Una enquesta encarregada per l’Associació de Llibreters abans del Dia de la Llibreria de demà ha descobert que la generació Z i els mil·lenaris tenen més probabilitats de comprar un llibre segons la recomanació d’un llibreter -en persona, en una llibreria- que els grups d’edat més grans: 49% i 56% respectivament. , en comparació amb el 37% de la generació X i el 31% dels baby boomers. Llibreters d’arreu del Regne Unit em van dir que això no era sorprenent: que, en els últims anys, han notat un fort augment del nombre de lectors joves que entraven a les seves botigues buscant orientació humana, amb ganes d’estar en una botiga física en lloc de filtrar-se. mitjançant IA i títols en línia recomanats per influencers.
“M’encanta tot l’ambient de les llibreries i puc passar hores navegant; crec que això és una gran part”, explica Emily, de 26 anys, de Northampton. “Pots passar hores sense sentir-te pressa o com si estiguessis imposant”.
“Realment sento que és una sortida adequada per anar a parlar amb la persona a la llibreria i veure què en pensa i explicar-li els llibres que m’agraden”, em diu la Sarah, de 27 anys, que viu a Edimburg. “Crec que és molt més divertit que triar alguna cosa basada en un algorisme”. Ella descriu les llibreries del seu barri com a belles i tranquil·les: visitar és un esdeveniment, una cosa que no es pot tornar a crear en línia. “Només trobo que les compres en línia són molt menys alegres”, està d’acord Hannah, de 26 anys, del sud de Londres.
Internet sí que té un paper a jugar en la popularitat de les llibreries entre els joves. BookTok, el racó de TikTok dedicat a totes les coses literàries, és on moltes persones amb qui vaig parlar van dir que van rebre recomanacions de llibres i llibreries. “Els vídeos de gent que va a les llibreries irl m’han fet romanticitzar-los una mica més”, em diu la Hannah. L’Emily diu que acceptarà les recomanacions que obté en línia i que esperarà fins que la pugui comprar en una llibreria.
Hi ha un revers d’això: el que Jordan Taylor-Jones, el fundador de The West Kirby Bookshop, descriu com “la gamificació de la lectura i l'”accessorització” dels llibres” que hem vist en els últims anys. Les marques de moda s’estan alineant amb els autors i coses com el famós estilista de llibres de celebritats han sorgit com a resultat que els llibres i la lectura s’han tornat “cools”.
No és estrany que la llibreria sigui tractada com a teló de fons per a publicacions a les xarxes socials
“M’he adonat que durant l’últim any els lectors de la generació Z visitaven la llibreria i l’utilitzaven gairebé com a estudi per fer fotos en escena”, diu. “Sovint aconseguiran que el seu amic o parella els faci fotografies posades navegant pels prestatges o simplement mirant amb nostalgia des de l’aparador”.
Subratlla que això no s’aplica a tots els clients joves –i que les xarxes socials han ajudat a ampliar la llibreria als lectors més joves que viatgen des de pobles i ciutats veïnes per visitar-hi–, però diu que no és estrany que la llibreria sigui tractada com a teló de fons publicacions a les xarxes socials de persones que no tenen cap intenció de comprar un llibre.
Article publicat a The Guardian, clica aquí per accedir a l’article sencer