Els llibres estan deixant de ser llibres en el sentit diccionarial: “conjunt de fulls escrits…” Fulls? Escrits? Hi ha llibres que no tenen fulls, i fins i tot llibres que no són escrits. Parlo dels audiollibres i els llibres electrònics, esclar.
Que el mercat de l’audiollibre va a més ho demostren també alguns moviments empresarials, per exemple, la compra de la plataforma Findaway per part de Spotify o el fet que tant Amazon, Google com Apple tinguin una divisió dedicada als audiollibres. I sí, conec algunes persones (poques) que són unes grans entusiastes de l’audiollibre.
Llegir en pantalla, retenir menys
El mercat dels llibres electrònics també es va consolidant. Segons les estadístiques, un 30% dels lectors llegeixen en suports digitals. Amb els llibres electrònics tinc més bona relació, perquè són escrits i m’hi funciona la memòria visual, i sobretot perquè m’ajuden molt quan llegeixo en llengües estrangeres. Però em deixen una empremta menys memorable. Són nombrosos els estudis que assenyalen que quan llegim en pantalla, entenem i retenim pitjor el que llegim. D’aquí en part, la catastròfica caiguda en picat del nivell de comprensió lectora tant aquí (proves PISA i companyia) com en molts altres llocs del món (també a Amèrica estan esgarrifats amb el desplomament de la comprensió lectora).
Es veu que quan llegim ens fem un mapa mental del que llegim; d’una banda de l’estructura general, gràcies que podem consultar l’índex i comprovar visualment l’estructura de l’obra amb un simple cop d’ull, i de l’altra de l’estructura de la pàgina (per això quan llegim som capaços de recordar que hem llegit una cosa, per exemple, a la part inferior d’una pàgina esquerra: el format de pàgina ens ajuda a crear el mapa mental). Llegir amb scroll fa que el cervell hagi de treballar més perquè no se li proporciona una estructura marc.
Article publicat al diari Ara, clica aquí per accedir-hi