El Parlament Europeu acaba d’aprovar la Llei d’IA, amb una majoria molt àmplia (523 vots a favor, 46 en contra i 49 abstencions). La Federation of European Publishers ens informa que el text ha de passar ara per una verificació final d’advocat-lingüista i la finalització definitiva. La versió s’hauria d’aprovar formalment (sense necessitat de vot en principi) a finals d’abril tant al Parlament com al Consell. Això significa que l’AI es publicarà al Diari Oficial a finals de maig, començant el rellotge per a l’aplicació de la Llei.

Tot i que la major part de la Llei d’IA serà aplicable el 2026, la nova IA generativa posada al mercat haurà de complir amb les seves obligacions específiques a partir del 2025. La IA generativa que ja està al mercat tindrà fins al 2027 per complir-la. El codi de pràctiques per preparar el compliment de la Llei d’IA s’haurà d’elaborar i aprovar a principis de 2025.

Respecte a les obligacions rellevants dels editors:

• Els proveïdors d’IA generativa (també conegut com “IA d’ús general”) tenen l’obligació positiva i activa de respectar els drets d’autor i d’establir polítiques en aquest sentit, inclosa la identificació d’exclusió dels titulars dels drets. La nova Oficina d’IA de la Comissió verificarà que aquestes polítiques estan vigents (tot i que no avaluarà si a nivell individual protegeixen eficaçment obres concretes). L’obligació de respectar els drets d’autor (UE) s’aplica independentment d’on es va formar l’IA, per evitar la elusió i la competència deslleial.
  • Els proveïdors d’IA generativa han de publicar un “resum prou detallat” de les seves dades de formació, tot respectant els secrets comercials de l’empresa d’IA. Aquest resum públic no es detallarà treball per treball, sinó que ha de permetre als titulars de drets fer valer els seus drets de manera efectiva. L’oficina d’IA s’encarregarà de desenvolupar plantilles per a aquest resum.
  • La IA generativa haurà de marcar la seva sortida com a generada per IA (per exemple, mitjançant mitjans llegibles per màquina, que han de ser el més consistent possible). Però l’obligació de marcar el contingut generat per IA no sembla superar el proveïdor d’IA generativa (és a dir, que un usuari podria eliminar aquest marcatge).
  • L’usuari d’IA generativa que produeix falsificacions profundes (ja sigui en format de vídeo, visual o àudio) ha de renunciar a l’ús d’aquestes falsificacions profundes generades amb IA.
  • Els usuaris d’IA generativa en l’àmbit del text només han de revelar aquests usos només si s’utilitzen amb la finalitat d’informar al públic sobre temes d’interès general. A la pràctica, vol dir que aquesta obligació de divulgació probablement s’aplicaria només als editors de notícies.

Text de la Llei d’Intel·ligència Artificial aprovada pel Parlament Europeu

Web de la Federation of European Publishers: