La Fundació Germán Sánchez Ruipérez (FGSR) ha celebrat la trobada professional Lecturalab 24 a la Casa del Lector de Madrid. La jornada d’ahir va reunir experts internacionals al camp de la lectura per analitzar i demostrar els múltiples impactes positius que la lectura té sobre les persones i la societat.
Organitzat en el marc del projecte Prototip Lecturalab, cofinançat pel Ministeri de Cultura, l’esdeveniment s’inscriu a l’estratègia de R+D de la FGSR per promoure una comprensió més profunda dels beneficis de la lectura.
Lecturalab 24 va reafirmar que la lectura és una pràctica fonamental per al desenvolupament integral de les persones i per al progrés de les societats democràtiques. Els experts van concordar que invertir en el foment de la lectura és crucial per enfrontar els desafiaments contemporanis, des de la salut mental fins a la sostenibilitat ambiental. En paraules del director general de la FGSR, Luis González, “Aquesta trobada ha estat una plataforma excel·lent per compartir investigacions i estratègies que demostren com la lectura pot ser un motor de canvi positiu. Estem compromesos a continuar donant suport a iniciatives que enforteixin l’hàbit de la lectura a tots els sectors de la societat».
Impactes positius de la lectura
Durant LecturaLab 24, diversos experts van presentar investigacions que avalen els beneficis de la lectura en múltiples dimensions. Christoph Bläsi, professor d’estudis sobre el llibre a la Universitat Johannes Gutenberg de Magúncia, Alemanya, va presentar estudis que demostren que la lectura no només fomenta la integració social i el benestar, sinó que també transmet coneixements i proporciona plaer estètic. Bläsi va destacar la importància de comptar amb proves empíriques sòlides per justificar iniciatives de foment de la lectura.
Per la seva banda, Naomi Baron, professora emèrita de lingüística a l’American University de Washington, DC, EUA, va exposar com la lectura activa tant el cos com el cervell, reduint l’estrès i promovent l’empatia. Baron va reflexionar sobre les conseqüències d’abandonar la lectura en un món dominat per la tecnologia i la intel·ligència artificial, i va subratllar la necessitat de mantenir aquesta pràctica essencial per al benestar integral.
Emanuel Castano, professor a la Universitat de Trento, Itàlia, va presentar investigacions que afirmen que la lectura modela pensaments, sentiments i actituds, influint en creences socials i polítiques. Castano va emfatitzar que quan llegim ficció literària, no només ens entretenim, sinó que també desenvolupem més comprensió i empatia envers els altres.
Christina Clark, directora de recerca i avaluació a National Literacy Trust de Gran Bretanya, va compartir dades recents sobre la lectura entre nens i joves, i va destacar que «el poder d’elecció del llibre per a la lectura és crucial entre els joves». Clark va presentar estadístiques que evidencien com lelecció de llibres adequats pot fomentar hàbits de lectura duradors i millorar el rendiment acadèmic i emocional dels joves.