Notícia publicada a Publishnews el 24 d’abril de 2024

La Federació Europea i Internacional de Llibreters (EIBF) es va unir ahir a la Federació d’Editors Europeus (FEP) per aplaudir l’aprovació ahir, 23 d’abril, pel Parlament Europeu de l’informe Lluita contra la Morositat a les Transaccions Comercials.

Segons la Federació d’Editors Europeus, amb motiu de la celebració el 2024 del Dia Mundial del Llibre i del Dret d’Autor, «l’informe aprovat conté esmenes crucials a la proposta original de la Comissió Europea que exclouen el sector del llibre de l’àmbit d’aplicació del reglament sobre morositat, reconeixent-ne l’estructura única i la necessitat essencial de flexibilitzar les condicions de pagament per garantir un panorama literari ric i divers a tot Europa».

Entre altres canvis, la nova legislació posa un límit estàndard de 30 dies a la majoria de les transaccions B2B. Però, com expressa l’EIBF, «l’informe aprovat conté esmenes crucials que exclouen el sector del llibre de l’àmbit d’aplicació del reglament sobre morositat, reconeixent-ne l’estructura única i la necessitat essencial de condicions de pagament flexibles».

Segons els editors, el text que s’ha aprovat reconeix que els llibres són el que la Federació anomena «béns de lent moviment i productes culturals», deixant que les condicions de pagament al sector del llibre es defineixin no per aquesta legislació, sinó per acord entre les parts interessades.

Aquesta exempció és un reconeixement que, al negoci del llibre, «els terminis de pagament llargs i la plena llibertat contractual són la norma i no constitueixen un símptoma de disfunció o abús», expressa la FEP. «Sense aquest reconeixement fonamental, el reglament hauria constituït una amenaça per al funcionament bàsic de tota la cadena de valor del llibre europeu, aplanant el camí per a una dràstica reducció de la varietat i riquesa literària de les llibreries».

A la Federació Europea i Internacional de Llibreters (EIBF), els seus responsables afirmen que han «treballat incansablement juntament amb els socis del sector editorial per posar en relleu la importància vital d’unes condicions de pagament flexibles a la cadena de valor del llibre, per tal de mantenir una rotació d’existències òptima al llarg de l’any, garantint alhora un flux de caixa saludable per a les llibreries i assegurant que se satisfan les necessitats dels consumidors».

«Estem agraïts als membres del Parlament Europeu pel seu compromís i suport, que ha portat al resultat positiu d’avui per al nostre sector», han afegit.

Enllaç a l’article publicat