Hi ha estudis que constaten una disminució de la capacitat d’atenció i les editorials s’hi adapten
Trigueu més que no fa uns quants anys a acabar un llibre? Avanceu lentament en la història, perquè sovint feu pauses per consultar el mòbil? No sou pas els únics. Anem perdent com més va més concentració i, alhora, l’hàbit de llegir en profunditat, segons que afirma Isabel Monsó, editora de Viena Edicions. Com més va, menys pàgines tenen els best-sellers, i això no és pas un fet casual: “Els autors escriuen de la manera en què esperen ser llegits.” Són conscients que ens hem acostumat a rebre impactes ràpids i constants, com els que ens donen les xarxes socials. “Si tens una novel·la amb una arrencada molt lenta, sense que se sàpiga gaire bé per on va, saps que els lectors tindran dificultats per a aguantar l’esforç i la resistència inicial”, explica.
De fet, Monsó considera que cada vegada ens costarà més de llegir llibres que tinguin frases llargues, subordinades o complexes. “La quantitat d’impacte que tenen les xarxes ens ha habituat a les lectures que tenen menys paraules, menys frases, que són més simples, amb missatges més esquemàtics”, remarca. Diu que és lògic que els lectors que han nascut al segle XXI, és a dir, que ara tenen vint anys, trobin difícil d’entrar en el món de Dickens o de Proust, que escriuen amb frases més llargues. “Ara costa de consolidar el coneixement i fer una lectura pausada, d’aquestes en què llegeixes, tornes enrere, rellegeixes…”, afegeix.
Aquesta visió que té el món editorial català va en consonància amb les dades, que conclouen que hi ha una disminució general de la concentració. La psicòloga Gloria Mark, professora de la Universitat de Califòrnia, va trobar que l’any 2004 la gent podia estar, de mitjana, uns dos minuts i mig atent a una tasca abans de fer una parada, comprovar el correu o mirar les xarxes socials o els missatges rebuts. Anys més tard, el 2012, la xifra s’havia reduït a 75 segons i actualment són 47.
En relació amb això, un estudi de SmartMe Analytics va revelar una dependència com més va més gran del telèfon mòbil. Els més joves, el miren unes 164 vegades el dia per consultar principalment xarxes socials i missatgeria instantània, i no és un comportament exclusiu d’aquest grup d’edat, perquè fins i tot els qui el tenen vora cinquanta anys hi accedeixen més de 100 vegades.