José Manuel Anta, director general de la Federació d’Associacions Nacionals de Distribuïdors d’Edicions (FANDE)

Espanya, quarta potència editora mundial: 83.000 nous títols publicats el 2022, que representen 206 milions d’exemplars, amb una tirada mitjana de 3.610 exemplars per títol, una oferta viva disponible de més de 840.000 títols, amb unes vendes el 2022 de 17 exemplars i una devolució de 28 milions d‟exemplars.

Aquestes xifres permeten fer-se una idea general de la complexitat del sistema de comercialització del llibre, pel que fa a les magnituds quantitatives principals. A això, cal unir la quantitat de processos i fluxos (de producte, d’informació i financers) que es donen en aquest sistema, que a més es dupliquen en un recorregut d’anada i tornada.

Així mateix, cada títol és únic i no substituïble per un altre al desig de compra. Per exemple, en el cas d’Espanya, com hem vist abans, comptem actualment amb més de 840.000 títols diferents considerats com a oferta viva disponible, si bé algunes llibreries plantegen que la seva oferta disponible supera realment el milió de títols. Aquesta circumstància de la riquesa i bibliodiversitat editorial suposen un actiu de referència per al sector del llibre, si bé, també generen reptes importants per al seu tractament per part de la cadena de comercialització.

A més, en els darrers anys, s’ha accentuat l’efecte de “long tail” al sector, amb un nombre reduït de “best sellers” davant de centenars de milers de títols amb vendes més reduïdes, però que, agregades, representen tant ( o més), en termes de vendes, que el nombre reduït de títols de vendes més grans. En aquest sentit, en els darrers anys s’ha produït a tots els països un creixement molt important del que representa la venda de llibres de fons respecte a la novetat. En el cas dels Estats Units, com a exemple, però són dades pràcticament replicables a la majoria dels mercats, s’ha passat des del 2004, en què la facturació entre fons i novetat per a un editor estava al voltant del 50 % en cada cas, als actuals 2/3 de fons davant d’1/3 que representen en facturació les novetats.

Aquesta realitat genera oportunitats, sens dubte, però també reptes per a tot el sector. Qüestions com la curació de tot el fons històric de les editorials, digitalització de processos, com comunicar i fer disponible (i descobrible) tot aquest fons… són qüestions que haurien d’estar a l’agenda de totes les empreses del sector.

Davant d’aquesta realitat, la disponibilitat d’informació generada per l’editor, que sigui completa i actualitzada en termini i forma sobre cada llibre que es comercialitza és fonamental per a la gestió correcta per part del canal (distribuïdor i llibreria) i constitueix el pilar bàsic sobre el construir una cadena de subministrament que minimitzi errors i costos i permeti donar una resposta adequada a les demandes del comprador de llibres, tant en el cas dels llibres impresos com en el dels continguts digitals.

Sobre això, i endinsant en aquesta qüestió de la importància de les metadades sobre cada títol, generades per cada editor respectiu, és fonamental destacar algunes de les conclusions de l’informe sobre utilització de metadades completes per part de les editorials, realitzat per l’empresa consultora Nielsen als Estats Units i la Gran Bretanya, on s’apunten qüestions com:

• Els títols amb les metadades bàsiques completes veuen les seves vendes incrementades en un 75% respecte dels que en tenen incomplets.
  • Els títols amb imatge de coberta veuen les vendes incrementades en un 51% respecte dels que els tenen incomplets.
  • La inclusió de tres metadades enriquides clau (descripció, ressenyes i biografia de l’autor) pot ajudar a créixer un 72% les vendes.

Article publicat per Cedro, clica aquí per accedir a l’article sencer