EDItEUR és el grup internacional que coordina el desenvolupament de la infraestructura d’estàndards per al comerç electrònic en els sectors del llibre, llibre electrònic i publicacions en sèrie.

EDItEUR ha participat, durant l’últim any en el projecte Publishing 2030 Accelerator que va sorgir a partir de la declaració conjunta de la COP 26 Joint Statement clau de la indústria del llibre. L’Accelerator, amb el suport d’un grup directiu de la International Publishers Association i altres membres de la Carta d’EDItEUR, té com a objectiu provar idees en fase inicial que reduiran els impactes climàtics i contribuiran positivament a la sostenibilitat del sector editorial més ampli. Es va llançar formalment l’octubre de 2022 amb crides a l’acció sobre el canvi climàtic dirigides a tots els sectors.

Els primers resultats de l’Accelerator ja estan disponibles, en forma de dos llibres blancs, els podeu consultar al web de la IPA, aquí.

Accelerator Workstream 1 és un estudi de “prova de concepte” de les emissions de gasos d’efecte hivernacle que comptabilitzen els llibres impresos i recomana una metodologia internacional per calcular les emissions (mesurades com a CO₂e) atribuïbles a una còpia individual d’un llibre. La metodologia descrita al llibre blanc advoca per un enfocament basat en una anàlisi senzilla i ràpida però relativament robusta del cicle de vida complet d’un llibre, des de la producció de matèries primeres fins a l’eliminació final. Té la intenció d’informar accions de reducció d’emissions que es poden dur a terme ràpidament: s’exposa un enfocament inicial ràpid que pot evolucionar i esdevenir més sofisticat a mesura que es disposi de dades de carboni, factors d’emissió i mitjanes de la indústria més precises. Aquesta metodologia pretén proporcionar l’aportació comuna necessària per al desenvolupament d’estàndards, eines o etiquetatge de carboni de la indústria per al seu ús en els mercats editorials locals.

Els assistents al Seminari Internacional de Cadena de Subministrament d’EDItEUR a Frankfurt a l’octubre van rebre una vista prèvia del resultat d’aquest flux de treball. El document finalitzat està disponible aquí:Recommendations on the COe emissions calculation in the publishing industry

Aquesta comptabilització d’emissions i l’etiquetatge per còpia dels llibres seran cada cop més importants per informar el consumidor i permetre una decisió de compra considerada. ONIX 3.0 i 3.1 ara poden incloure insígnies d’esquemes de sostenibilitat i informes de CO₂e per còpia; vegeu els nous codis de Issue 262 introduïts al número 62 de les llistes de codis.

Accelerator Workstream 2 explora el potencial d’una xarxa internacional d’instal·lacions d’impressió sota demanda per reduir les emissions de gasos d’efecte hivernacle tot minimitzant les distàncies de transport: l’enviament internacional contribueix significativament a les emissions de CO₂e i als impactes climàtics a tota la indústria.

La visió d’aquest flux de treball és una “autopista de dades” global de fàcil accés que alimenta una xarxa d’impressores professionals de llibres d’impressió sota demanda, disponible per a tots els editors, independentment de la mida, i que redueix la necessitat d’imprimir per imprimir de manera centralitzada. La impressió de còpies individuals més a prop del client redueix l’enviament. El document tracta això des del punt de vista de la selecció de socis d’impressió, costos de fabricació, administració i “experiència d’usuari” per als editors, i els estàndards necessaris per a la comunicació de dades i metadades d’impressió, comandes i pagaments.

El document està disponible aquí: The Potential of a Distributed Book Printing Network to Improve Sustainability

Els estàndards que inclouen ONIX 3 (especialment el bloc 8), l’inventari EDItX i els informes de vendes i possiblement una evolució futura d’EDItX CDF són clau per a aquesta visió.

Accelerator Workstream 3, una reavaluació dels costos i les emissions, i la necessitat d’allunyar-se de les decisions d’impressió basades en un simple “cost per còpia” sense tenir en compte les externalitats de l’impacte climàtic, encara no s’ha informat.

Aquests dos llibres blancs donen una visió important d’un futur potencial per a la cadena de subministrament, on la sostenibilitat es posa al centre de les nostres activitats.