Article publicat al Diari Ara el 6 de juny de 2022. Fes clic per veure l’article original

Les editorials fitxen ‘booktokers’ perquè viralitzin els seus títols entre els joves i els enfilin entre els més venuts

“En menys d’un any m’has canviat la vida. En menys d’un any li has donat tant, tant, tant, tant valor a la meva veu que encara em costa de creure, tot això”. En vint segons, Maryam Assakat (@maryam.and.books ) agraeix amb un vídeo haver arribat a tenir una comunitat d’1,6 milions de seguidors a TikTok. La Maryam (Marroc, 2000), navarclina i llibretera a Parcir Llibres, a Manresa, és una de les principals booktokers de l’Estat, és a dir, una influencer de llibres, l’última eina de màrqueting que les editorials fan servir per arribar als joves.

Les booktokers són un canal massiu i directe al públic jove, i amb una gran capacitat de viralització, molt més poderós, ràpid i eficaç del que abans van ser els bloguers i els booktubers. “La manera que tenen d’interactuar a TikTok ja està fent que sigui important seguir de prop el que ressenyen i els agrada als lectors”, diuen Maria Guitart i María Escuín, de l’editorial Planeta. Aquest segell és un dels que més recursos dedica a les xarxes, a jutjar pel nombre de booktokers que han parlat, per exemple, de Romper el círculo, de Colin Hoover, un títol que acaben de llançar com “el gran fenomen de TikTok” simultàniament a Espanya, Llatinoamèrica i els Estats Units.

Una de les que l’ha publicitat és Iryna Zubkova (@ir_zu ), una altra referència de TikTok amb 1,5 milions de seguidors (també és a YouTube, amb 70.000 subscriptors, i a Instagram, amb 312.000 seguidors). La Iryna (Bielorússia, 2001) va decidir llançar-se a “crear contingut per entretenir la gent” el primer estiu pandèmic i va buscar un nínxol que llavors tot just estava començant a esclatar als països anglosaxons. “Moltes influencers ja tenien el seu tema, sobretot maquillatge, roba, moda… i jo sempre he llegit”. Va descobrir l’etiqueta #booktok i va començar fent ressenyes de llibres que llegia a Wattpad i després de llibres físics. A l’inici va ser coneguda perquè la gent la veia com la preciosa protagonista de Fleur, el bestseller juvenil d’Ariana Godoy, cosa que ella va saber aprofitar. “I un any i mig després estic col·laborant amb l’autora i amb la seva editorial!”, exclama. “La persona més modesta es pot fer viral a TikTok i que li canviï la vida, és una bogeria –diu la Maryam–. Porto anys dedicant-me als llibres i mai havia rebut cap reconeixement i, de cop, tinc contacte amb autors que admiro, he conegut gent amb els meus hobbies i no hi ha dia que no tingui comentaris positius. No m’havia sentit mai tan bé i tan feliç com ara amb TikTok”.

Quina és la clau de l’èxit?

Les recomanacions literàries de TikTok no tenen res a veure amb una crítica convencional. Com ho fan? Jugant amb cançons o fragments d’àudios, amb una carpeta de referències estètiques (aesthetic), desembolicant els llibres (unboxing), compartint què els sembla mentre avancen (reaction), llegint-ne fragments i, menys sovint, amb un minut de recomanació (#librosen60seg). “Tothom pot buscar la sinopsi d’un llibre a Google; el que volen és saber què et fa sentir, si un llibre et fa plorar, enamorar-te o viatjar a l’espai”, diu la Maryam. “Volen veure les emocions d’una persona, saber què l’ha impactat. Has d’explicar el que has sentit, tan bé com puguis, perquè no pots parlar vint minuts d’un llibre”, diu la Iryna.

Si vols llegir l’article sencer clica aquí