Article per Laura Brady

Tothom a la cadena editorial té un paper a jugar per fer que els llibres siguin accessibles. Els creadors, els editors i fins i tot els consumidors poden fer la feina i insistir en una cultura d’inclusió en el món de l’escriptura i la lectura. L’accessibilitat no és una cosa que millor deixar-ho als experts, sinó una cosa que tots podem participar en l’execució. I quan tots pensem i contribuïm a una publicació inclusiva d’aquesta manera, millors són els resultats.

Estic convençut que la clau per moure l’agulla de l’accessibilitat en l’edició de llibres és aconseguir que el personal editorial i els autònoms inverteixin en l’accessibilitat i hi pensin durant tot el procés editorial. En manipular les eines que ja fem servir, els editors poden contribuir significativament a crear contingut àgil que tothom pugui llegir.

La clau per moure l’agulla de l’accessibilitat en l’edició de llibres és aconseguir que el personal editorial i els autònoms inverteixin en l’accessibilitat.

Semàntica

Un enfocament a l’edició de contingut vol dir que estem pensant tant en la impressió com en la digital. No podem controlar com ni on es llegirà el contingut en tots els casos, així que hem de pensar semànticament com es construeix. Què entenc per semàntica? Aquesta és una paraula que escoltaràs molt en relació a l’accessibilitat. No es tracta de deconstruir un text literari com ho vas fer a la universitat. “L’estructura són els elements que utilitzeu per crear el vostre contingut, i la semàntica és el significat addicional que podeu posar a sobre d’aquestes estructures per indicar millor què representen”, escriu Matt Garish a Accessible EPUB 3.

La semàntica són les notes adhesives blaves, verdes o grogues que utilitzeu al costat d’un manuscrit per donar un significat addicional a una bandera. Per als usuaris de tecnologies d’assistència, que depenen de la comprensió del marcatge subjacent per facilitar la navegació, una cosa anomenada atribut de rol ARIA permet aplicar significats més precisos a les etiquetes genèriques.

En el context del treball editorial, la semàntica prové d’estils i d’aplicar-los amb èxit per crear estructura i donar sentit organitzatiu a les diferents parts d’un llibre. La semàntica és allò que significa que el vostre contingut pot ser analitzat per màquines i presentat a diversos tipus d’usuaris, desactivats o no. El que porta al següent missatge important.

Separació d’estil i contingut

La separació d’estil i contingut és una categoria fonamental per a l’accessibilitat i sovint una de les més difícils d’entendre i passar, en part a causa d’una llarga tradició de pensar exclusivament en com es veuen les coses a la pàgina. “Les convencions tipogràfiques havien de transmetre significat a la impremta perquè això era tot el que estava disponible. [Ells] segueixen sent útils per als lectors vidents, però són el lloc equivocat… per tenir significat [en contingut digital]”, escriu Matt Garish a Accessible EPUB 3.

Aquí és on la vostra possible ressaca d’impressió és la més intensa. Si el vostre contingut no és llegible per màquina, no és perceptible per tots els vostres lectors. En la publicació digital, això pot ser molt tècnic molt ràpid. El més important amb què s’ha d’intentar tractar és el següent: el significat ha de provenir només dels fulls d’estil, no de, per exemple, la mida i la negreta de la lletra.

Separar l’estil de l’etiquetatge és reconèixer que l’etiquetatge ha de transmetre significat per ser útil per a tots els usuaris, i que la representació visual és només un cas d’ús possible. L’aspecte del contingut no pot ser la forma més significativa de comunicar significat; l’estructura i la jerarquia s’han de codificar en segon pla.

El cicle vital d’un manuscrit

L’aptitud d’un manuscrit comença amb l’autor. I, sincerament, no he conegut mai cap autor que no volgués “etiquetar” una mica el seu llibre a Microsoft Word. Tot aquest treball s’ha de desfer i, francament, és tediós i dolorós de fer. El dibuix animat a la pantalla d’Iva Cheung ho il·lustra molt bé.

Article publicat per Laura Brady,clica aquí per accedir-hi