La Fundació SM ha publicat la 14a edició de l’Anuari Iberoamericà sobre el Llibre Infantil i Juvenil 2023, que ofereix informació detallada sobre el sector a Argentina, Brasil, Xile, Colòmbia, Equador, Espanya, Mèxic, Perú, Puerto Rico i República Dominicana al llarg de 10 articles monogràfics, així com un panorama general de la regió, un article sobre el còmic infantil i juvenil a Espanya, i tres articles sobre la LIJ en català, gallec i basc.
Es tracta d’una obra col·lectiva realitzada per especialistes del món de la Literatura Infantil i Juvenil Iberoamericana, que va començar a publicar-se bianualment l’any 2012. Com que cada cop es publica i es llegeix més el còmic, aquesta edició incorpora un article dedicat íntegrament a ell.
María Teresa Ortiz, directora de la Fundació SM, puntualitza que la publicació bianual de l’Anuari «respon al nostre compromís amb el foment de la lectura com a eix fonamental per aconseguir equitat educativa i, en conseqüència, persones amb un hàbit lector que els permet aprendre a llarg i ample de la vida».
El bienni que s’analitza abasta (2021 i 2022) correspon a la tornada a una certa normalitat després de pandèmia causada per la Covid-19, amb l’aparició de nous hàbits de lectura derivats del confinament, amb un auge important de la lectura digital, amb un paper puixant del còmic i amb l’aparició de nous gèneres, cosa que ha suposat que els índexs de lectura en nens i joves siguin els de més creixement en aquest període.
«De la lectura dels articles podem concloure que, després de viure un període molt dur, estem travessant una etapa difícil, però fructífera, durant la qual tots els agents del sector (editors, autors, il·lustradors, llibreters, bibliotecaris…) n’han mostrat una gran resiliència i ganes de fer coses. Tristament, han desaparegut editorials, però n’han sorgit de noves», explica Teresa Tellechea, coordinadora de programes de foment de la lectura de la Fundació SM.
L’informe mostra un panorama divers que parteix d’un sector a Argentina que no pot viure aïllat de la realitat difícil d’un mercat editorial nacional marcat per la crisi del paper; passant pel creixement dels llibres il·lustrats a Colòmbia, la fortíssima caiguda de la publicació a l’Equador, fins arribar al creixement de la publicació a Espanya, un país on els nens i els adolescents són els més lectors.