- La 8a edició de la campanya «Fas 6 anys. Tria un llibre» arriba a més de 72.000 infants catalans
- Té com a objectius que els infants descobreixin les llibreries amb un adult, i que aprenguin a donar valor al llibre.
- Hi participen 487 llibreries d’arreu del territori català, una xifra superior a la del 2022
La campanya «Fas 6 anys. Tria un llibre», que enguany arriba a la seva vuitena edició, té lloc entre el 16 d’octubre i el 30 de novembre. La iniciativa vol estimular la creació d’hàbits de lectura entre els infants de 6 anys -i durant totes les etapes de la vida, tal i com recull el Pla Nacional del Llibre i la Lectura aprovat pel Govern el passat mes de juliol- i té com a principal objectiu que els nens i les nenes descobreixin les llibreries amb un acompanyant adult i que aprenguin a donar valor als llibres. «Fas 6 anys. Tria un llibre» és una campanya del Gremi de Llibreters de Catalunya que compta amb el suport del Departament de Cultura a través de l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC).
Els 72.233 infants que aquest any 2023 facin, o hagin fet, 6 anys rebran a casa una targeta que els convidarà a anar a la llibreria més propera. Allà podran bescanviar-la pel llibre infantil que més els agradi, sempre amb l’assessorament del llibreter i d’acord amb els seus gusts personals. En cas que l’import del llibre triat sigui superior al valor de la targeta (13 euros), la persona que acompanyi l’infant haurà d’abonar la diferència de preu.
En total, s’han adherit a la campanya 487 llibreries de tot el territori català, incloent establiments independents i llibreries de grans cadenes que tenen diversos punts de venda a diferents ciutats de Catalunya. La xifra acostuma a créixer -per l’adhesió de més llibreries- a mesura que avança la campanya.
Enguany s’ha eixamplat la col·laboració amb el Departament d’Educació, amb qui s’ha treballat conjuntament per oferir una Guia per als i les mestres. El document conté un recull d’accions vinculades a la campanya, per aprofitar pedagògicament el llibre adquirit pels infants. Per exemple, es proposa als docents que informin de la campanya els infants i les famílies, i orientin en la tria de llibres (elaborant llistes de recomanacions, vetllant per la diversitat de registres, estils i temàtiques…). També s’inclouen estratègies per motivar els infants i, un cop tinguin el llibre, se suggereix vincular-lo a les activitats habituals a l’aula: que els nens i nenes portin el llibre a l’escola per poder treballar pedagògicament.
En aquesta nova edició de «Fas 6 anys. Tria un llibre», a més, s’ha renovat l’acord amb l’ONCE per tal d’adaptar la targeta al sistema braille de lectura i escriptura tàctil, de manera que els infants amb discapacitat visual també puguin adquirir el seu llibre.
Èxit en la darrera edició
L’any 2022, la campanya va arribar a 73.942 infants de 6 anys de tot Catalunya, dels quals 39.291 -un 53 %- van bescanviar la seva targeta per un llibre infantil, la xifra més alta, des que es va crear la campanya, el 2016. El 2021 la xifra va ser d’un 50’8 %.
L’any 2022 també va créixer el nombre de llibreries participants a la campanya, de 457 el 2021 a 462 el 2022, amb una important concentració d’establiments a Barcelona. En concret, 321 de les llibreries participants en la campanya del 2022 van situar-se en aquesta província; 57 a Girona; 45 a Tarragona i 34 a Lleida.
En conjunt, es van vendre més de 6.000 títols de 400 editorials. A més, la principal llengua triada pels infants va ser el català, amb unes vendes que representen aproximadament un 72 % dels llibres, front als llibres adquirits en castellà, que van ser del 28 % del total.
A més del suport del Departament de Cultura i la col·laboració del Departament d’Educació, «Fas 6 anys. Tria un llibre» també compta amb la col·laboració del Departament d’Acció Exterior i Unió Europea, del Departament d’Igualtat i Feminismes, l’Institut d’Estadística de Catalunya (Idescat), l’Institut Català de l’Acolliment i de l’Adopció, l’ONCE i la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA). Per part del sector editorial, també col·laboren en la campanya el Gremi d’Editors de Catalunya i EDITORS.CAT-Associació d’Editors en Llengua Catalana.