Article de Proyecto 451 (newsletter).

El 2021 va ser un any on les vendes van augmentar prop d’un 20% i es posicionava com el millor any pel sector des del 2013. Ara ja tenim xifres més precises dels que són probablement 4 dels mercats més grans d’occident: el Regne Unit, Alemanya, França i els Estats Units, i en tots els casos sembla que tenim bones notícies.

El Regne Unit va assenyalar que el 2021 va ser l’any amb vendes més altes en una dècada: 212 milions de llibres impresos venuts en un any. El creixement és d’un 5% respecte a l’any 2020 i un 20% en relació amb el 2019. Les novel·les policíaques, la ciència ficció, la fantasia, el romanç i els títols de desenvolupament personal són els que empenyen aquesta xifra. És més que interessant el que va passar tenint en compte que les llibreries van estar tancades almenys 3 mesos.

El cas d’Alemanya és força similar: les vendes van pujar un 3,2% en comparació del 2020 i un 9,4% enfront del 2019. L’empenta en les xifres en aquest cas va estar donada per la literatura infantil i juvenil, novament en un context de tancament de llibreries durant diverses setmanes al començament de l’any.

França va tenir un creixement més espectacular. Segons l’Associació Francesa de Llibreters, les vendes van créixer en un 20,4% en comparació del 2020, i un 24,3% en relació al 2019. Recordem que en aquest país la venda online de llibres des de les llibreries tradicionals va estar molt protegida i subvencionada per l’Estat.

I finalment, però no menys important, als Estats Units el mercat del llibre va créixer 9% enfront del 2020. Segons informa BookScan, el volum de llibres impresos va ser el més alt des del 2004 (data en què l’empresa va començar a mesurar aquest indicador ), superant els 800 milions d’unitats.

Com s’expliquen aquests creixements en un context de pandèmia, que pressuposava el futur més fosc per al sector? Passa el mateix en altres mercats com a Amèrica Llatina? Lamentablement a la regió no tenim la mateixa precisió i el mateix recapte al moment de demanar i analitzar les dades. Però alguna cosa és certa: els països d’Europa i els Estats Units tenen un fort suport dels governs en múltiples línies, a més d’una economia més sòlida que no s’ha vist tan malmesa com a Amèrica Llatina per la pandèmia.