Amb les xifres de descàrrega a un alt nivell, repartiments de veu de totes les estrelles de Hollywood i l’entrada de Spotify al negoci de la transmissió de llibres d’audio, el format està gaudint d’un augment de popularitat.

Després de la publicació de la primera novel·la de Bella Mackie, How to Kill Your Family, el 2021, els lectors es van posar en contacte per dir-li quant els va agradar. “Però m’agradaria que la gent digués:” Ho sento molt, ho vaig escoltar en audiollibre “, com si no fos suficient”, diu l’autor. “Ara no entenc aquesta advertència”, afegeix. “Alguna cosa ha canviat”.

Els audiollibres no són nous: la American Foundation for the Blind va premsar enregistraments de llibres en vinils l’any 1932. Més tard, els llibres es van fer populars en cintes de casset i després en CD. Però l’era dels telèfons intel·ligents ha donat una nova vida al format, i les dades de l’Associació d’Editors (PA) mostren que les descàrregues d’audiollibres del Regne Unit van augmentar un 17% entre el 2022 i el 2023.

Les estadístiques oficials del 2024 no es publicaran fins a la primavera, però ja està clar que “el 2024 ha estat un altre any rècord per als audiollibres, amb més gent escoltant tots els gèneres”, diu Jon Watt, president del Grup d’editors d’àudio de PA.

Principalment, l’impuls ha vingut de Spotify, que “ha portat nous oients al mercat”, diu Watt. La plataforma de streaming va llançar el seu servei d’audiollibres al Regne Unit l’octubre de 2023, que inclou fins a 15 hores de contingut d’audiollibres cada mes amb la seva subscripció habitual de música i podcasts de 11,99 £. Spotify diu que ofereix més de 350.000 títols d’audiollibres als seus 252 milions de subscriptors globals, un gran públic potencial per als autors. Segons la plataforma, els seus tres audiollibres més populars al Regne Unit el 2024 van ser The Fellowship of the Ring de JRR Tolkien, Ultra-Processed People de Chris van Tulleken i Politics on the Edge de Rory Stewart.

Per a Mackie, el cop de Spotify ha estat profund. El seu editor va confirmar que els audiollibres escoltats per a la seva novel·la What a Way to Go, publicada al setembre, eren el doble dels de How to Kill Your Family en una comparació setmana a setmana.

Durant molt de temps, Audible, una filial d’Amazon que ofereix títols individualment o mitjançant una subscripció, ha estat sinònim d’audiollibres. No és l’únic servei d’aquest tipus: la plataforma britànica Spiracle col·labora amb editorials independents per produir audiollibres exclusius, mentre que Yoto és un reproductor d’àudio sense pantalla per a nens, però Audible va ser durant molt de temps el líder del mercat, abans que Spotify es convertís en un “gran disruptor”. al domini d’Amazon”, diu George Mahood, autor autopublicat de llibres d’humor i viatges.

Article publicat a The Guardian, clica aquí per llegir l’article sencer