Avui entrevistem a Xevi Bou de Edicions a Petició, que enguany celebra 20 anys d’existència.

Edicions a Petició desenvolupa la seva activitat principal en l’edició, la difusió i la impressió a demanda específica de l’autor, del distribuïdor i del comprador.

Des de 2003, sempre de la mà del creixement i del desenvolupament de la tecnologia digital, hem estat atents a les vostres peticions per convertir-les en serveis editorials.

Edicions a Petició cobreix la necessitat existent de publicar textos que, per la seva naturalesa, impliquen tiratges molt curts i que, per aquesta mateixa raó, les editorials tradicionals no acostumen a assumir.

Quan i per què neix la vostra editorial?

El nostre projecte va néixer en el marc de les necessitats editorials específiques en el marc universitari català.

El nucli constituïu de l’editorial va ser constituït per personal docent i investigador de la Universitat de Girona. Tots teníem molt properes i sentíem com a pròpies les dificultats i especificitats de les publicacions acadèmiques, i tots vam rebre la notícia de la impressió digital, al voltant de l’any 2000, com una novetat que, aplicada adequadament, podia resoldre bona part d’aquestes dificultats.

Segons el nostre punt de vista, les edicions universitàries, per definició, no acaben d’encaixar en l’estructura editorial tradicional, que parteix del supòsit de best seller com a objectiu. La publicació universitària, en canvi, contempla com a principi la idea de long seller, és a dir, l’edició que manté el seu interès més enllà de la novetat i que, en cert sentit, té un punt atemporal. La transferència de coneixement requereix la disponibilitat constant dels continguts, encara que aquesta disponibilitat sigui satisfeta de manera gairebé singular; i la funció principal de l’editorial universitària ha de ser precisament garantir la possibilitat que qualsevol investigador o estudiant, en el moment que sigui i en el punt geogràfic que sigui, pugui completar aquesta transferència de manera satisfactòria.

Aquest principi, amb menor o major fortuna, és el que ens ha orientat tots aquests anys, desenvolupant la nostra activitat a través dels segells Papers On Demand, Papers amb Accent i, especialment, Documenta Universitaria (sense deixar de banda el nostre portal de lectura en línia, eDU-Library).

Com valoreu l’evolució dels anys de vida de l’editorial? Creieu que heu assolit els objectius que us proposàveu quan es va fundar?

D’entrada, que el projecte hagi pogut arribar als vint anys de vida ja indica un cert grau de compliment d’objectius. Tanmateix, però, han de ser molt més els errors comesos que no pas els èxits passats els que han de marcar l’evolució i, sobretot, el futur de la nostra editorial. Saber on hem errat i, fins i tot, on hem fracassat, i determinar què hem de fer per millorar els nostres punts més sòlids. Esperem poder tenir el temps i els recursos necessaris per tirar tots els projectes endavant.

Com valoreu l’evolució del món del llibre en català en aquests anys?

El món editorial no és aliè al moment específic que estem vivint. És una de les seves expressions, com ho és el món de l’economia, de la política, de la ciència o de la cultura en general. Per tant, no podem esperar que ara mateix sigui un món més ordenat, profund, estable ni racional de com es mostra el món en les seves altres formes. Aquest moment de crisi, profunda i sistèmica com totes les grans crisis que es mereixen aquest nom, ens portarà a un nou món del qual poc sabem albirar encara. Menys encara quan hi cerquem amb el punt de vista del vell món.

Quins són els vostres reptes de futur per als propers anys?

El nostre objectiu es manté idèntic: poder consolidar la proposta inicial, sempre sota el principi rector que ens va portar a fundar l’editorial l’any 2003, i actualitzar les formes i els recursos amb el màxim d’agilitat possible.

Millorar, en definitiva, la nostra capacitat de mostrar els continguts que editem i fer-los arribar al màxim de públic potencialment interessat.