Article de José Antonio Vázquez

El 14% dels italians entre les edats de 15 i 74 diuen que han escoltat almenys un audiollibre en els dotze últims mesos, un percentatge en línia amb els dels últims dos anys (15% el 2023 i 16% el 2022).

Aquestes dades es van oferir a la passada fira nacional de petites i mitjanes publicacions d’AIE (Associació italiana d’editors), durant la reunió del programa professional Audiolibros y podcasts.

Segons les dades ofertes per l’enquesta, els podcasts són escoltats de mitjana pel 28% dels italians: 31% dels homes i 24% de les dones. Entre 18 i 24 anys, però, el percentatge puja al 45%, al 40% entre 25 i 34 anys.

I aquí ve la dada més a tenir en compte pel sector editorial: dels 12,4 milions d’italians que van escoltar podcasts, fins al 31% van comprar un llibre sobre el tema tractat o ressenyat al mateix podcast.

Són xifres que apunten al gran potencial per al contingut dàudio en la promoció de la lectura. Una tendència que és possible que comencés en els temps de quarantena durant la pandèmia i del creixement posterior d’aquest tipus de podcast sobre llibres. El fet que els podcasts siguin escoltats més per homes que per dones, en contrast amb la lectura, també va una indicació valuosa que cal tenir en compte.

Sinibaldi Marino, curador del podcast de Timbuctu per al diari online Il Post, va assenyalar a la presentació de l’informe que la tendència de creixement actual del contingut d’àudio en una perspectiva a llarg termini i que cal subratllar la compatibilitat de l’àudio amb els llibres i la història dels llibres.

Segons Riccardo Cavallero, de la plataforma de streaming Voxa, encara és difícil estimar exactament el valor del mercat d’audiollibres a Itàlia, ja que encara són dades difícils de definir amb precisió també per a la confidencialitat tradicional d’Amazon en compartir les dades.

Assenyala també que és important treballar en el contingut, fer-ho utilitzable en tots els sentits sense devaluar-lo, amb polítiques de preus adequades i garantint-ne el marge a l’autor i editor.

Pel que sembla a Itàlia hi ha un problema, segons Cavallero, de poca inversió per part dels editors mentre s’ofereix el líder del mercat Audible. També opina que l’oferta il·limitada no sempre ajuda a millorar la qualitat.

Publicat a dosdoce.com, clica aquí per accedir-hi