Article publicat El Punt Avui el 22 de març de 2022. Fes clic per veure l’article original

El sector editorial viu un moment esperançador. La pandèmia, que ha estat catastròfica per al sector cultural, ha brindat al llibre una recuperació insospitada, gràcies a la solidaritat ciutadana i el retorn a la lectura. Amb tot, Amazon en va ser la gran guanyadora, perquè es va emportar el 47% de les vendes durant els mesos de pandèmia, una dada que planteja interrogants sobre els nous hàbits de compra i les conseqüències que poden tenir tant per a la sostenibilitat com per a la supervivència de petits comerços i segells independents.

Després de la pandèmia, els grans grups editorials han tingut un rebot important i s’han recuperat, però entre els segells petits i la classe mitjana editorial el futur no és tan falaguer i s’han consolidat davallades importants. Els ERTO han ajudat a salvar empreses, però el sector té un problema estructural: el mercat fa molts anys que no creix. D’altra banda, som davant d’un ecosistema nou, marcat per la irrupció de les noves tecnologies, que defineixen el nou medi en el qual ens movem.
Les noves ajudes que tindrà el sector del llibre a través dels fons Next Generation estaran condicionades per dos eixos: sostenibilitat i digitalització. Els llibres del futur inclouran a la pàgina de crèdits una etiqueta amb la petjada de carboni que hagin generat. I la lectura de llibres electrònics creixerà, segons l’informe sobre els hàbits de lectura.

Ara bé, hi ha poques editorials que tinguin una estratègia respecte al llibre digital, que veuen més com una demanda de mercat que no pas com l’obertura d’un canal secundari. Ara conviuen diferents formats (paper, llibres electrònics, audiollibres), però som lluny d’una normalització digital.

Assistim a l’auge de nous models de negoci: les plataformes de subscripció han reeixit a nivell internacional. Si el podcast o l’audiollibre ja tenen plataformes de subscripció com Storytel o Audible, el llibre té Scribd, amb milers de subscriptors. El consum de llibres digitals en espanyol via plataformes de subscripció ha passat del 5% el 2016 al 20% el 2022. És a dir, un 20% de lectors de llibres electrònics ja són a plataformes de subscripció. L’arribada del blockchain i les criptomonedes també obren un nou escenari per al consum digital.

Pots seguir llegint l’article aquí