El panell d’obertura de la III Trobada d’Editors, Llibreters, Distribuïdors i Impressors ─la reunió anual organitzada per la Cambra Brasilera del Llibre (CBL) a Atibaia (São Paulo)─ va ser una entrevista amb el vicepresident d’àudio de Bookwire, Videl Bar- Kar, dimecres passat 5 de juny. «L’audiollibre és per a editorials de totes les mides», va dir al panell, intervingut pel periodista de Folha de S. Paulo Walter Porto. «La meva recomanació és que els editors no pensin mai que l’àudio no és per a ells. La millor manera de saber com fer-ho és parlar amb gent i experts en aquest tema».

Videl és britànic i també ha estat director de nous negocis i responsable d’àudio a la distribuïdora digital alemanya. La filial brasilera de Bookwire és líder del mercat i treballa amb unes 700 editorials i 80.000 llibres digitals. «Des que vaig arribar al Brasil, he mantingut interessants reunions amb diversos professionals de l?audiollibre i crec que puc calibrar en quina fase es troba el mercat actualment.
El mercat brasiler està en un viatge i té molt de potencial. No crec que hi hagi res malament, no sé si hi ha cap problema, però la visió a llarg termini ha de ser continuar invertint en audiollibres», va comentar, i una de les raons és que són el principal motor del creixement del llibre digital a diversos mercats de tothom.

Actualment, el catàleg brasiler ronda els 9.000 llibres: «Per descomptat, podria ser molt més gran, però ja és una cosa. Jo diria que a partir de 15.000 es podria convertir en un negoci majoritari», va afirmar Videl Bar-Kar, vicepresident d’àudio de Bookwire.

“El negoci de l’àudio és un vot de confiança del mercat”, va explicar Videl. “Estic segur que Audible té un pla a llarg termini per al Brasil”, va comentar, responent a una pregunta sobre l’arribada de la filial d’Amazon i el seu impacte al mercat.

Per ell, el desenvolupament del mercat d’audiollibres té diferents aspectes: «Un dels primers és l’educació dels editors, perquè entenguin quin és el potencial», va dir. “Hi ha molta competència a la vida d’un editor, han de coreografiar diferents funcions tot el temps, així que aquest pas inicial és necessari”.

«Al Brasil, entenc que no hi ha tanta tradició d?audiollibres en formats físics (com CD), però pel que tinc entès el públic de podcasts és gran, i per això hi ha un hàbit d?escolta. És un senyal positiu per a la formació del mercat. Es necessita molta feina per part de tota la indústria per produir nous audiollibres, guanyar nous clients i ajustar els preus. Crec que hi ha un gran futur per als audiollibres al país», va subratllar.

Màrqueting d’àudio, tecnologia i oportunitats de formació

Una de les preocupacions expressades pels assistents va ser la de la competència entre els lectors dàudio i els lectors en format tradicional. «Als mercats d’àudio més madurs, veiem que no hi ha “canibalització” dels lectors en paper. El mercat és més gran, està en expansió, cosa que significa que hi ha oportunitats darribar a nous lectors i consumidors. Els editors dels mercats europeus ja ho han descobert i estan trobant nous públics. Les campanyes de màrqueting i altres iniciatives van en aquest sentit», assenyala.

«Cal arribar a consumidors diferents. Qui escolta a casa, al cotxe, fent passatemps, etc. Forma part d’un procés de deducció, de com l’àudio pot entrar a la vida de la gent. A Londres, fa 10 anys, ningú no el coneixia, avui tothom ho adora. Hi ha diferents maneres de donar-lo a conèixer», va recordar.

Article publicat a Publish News, clica aquí per accedir-hi