• La venda de llibres augmenta un 3,5 % i les llibreries reforcen el seu paper com a establiments de referència pels lectors a Catalunya.

• El Gremi reclama a les administracions un compromís decidit en el foment de la lectura, la protecció de la propietat intel·lectual, la regulació de l’ús de la intel·ligència artificial i el suport a la internacionalització.

• El Premi Atlàntida reconeix la iniciativa dels municipis de Calonge-Sant Antoni i d’Urueña per fomentar l’obertura de llibreries i convertir-ho en un valor diferencial.

El sector editorial experimentar{ el 2023 un creixement de l’ordre del 3,5 % que consolida clarament el llibre com a primera indústria cultural i situa al mateix temps les llibreries com a punt de venda preferit pels lectors, segons les estimacions avançades pel Gremi d’Editors de Catalunya amb motiu de la celebració de la Nit de l’Edició.

El president del Gremi, Patrici Tixis, assenyala que «l’any 2023 no ha estat un any fàcil sobre tot per la situació econòmica i la pressió dels costos, però els nous hàbits de consum que van arribar després de la pandèmia i que van potenciar clarament l’oci cultural segueixen impulsant el creixement de la venda de llibres i consoliden una tendència que estem observant els tres darrers anys.»

El sector del llibre a Catalunya representa el 53 % de la producció editorial del conjunt d’Espanya que l’any 2022 va ser de 1.442 milions d’euros. El Gremi d’Editors de Catalunya agrupa més de 200 empreses que representen més de 375 segells editorials.

Entre els principals reptes que afronta el sector del llibre figuren seguir eixamplant la base de lectors, la defensa de la propietat intel·lectual, el bon ús de la intel·ligència artificial, la internacionalització, la innovació i la sostenibilitat.

En aquest sentit, Patrici Tixis ha assenyalat que durant el 2023 tant els llibres de ficció, no ficció com els de literatura infantil i juvenil, han consolidat clarament els avenços que havien enregistrat els dos anys anteriors. També ha destacat la importància de començar a implementar amb decisió el Pla nacional del llibre i la lectura de Catalunya, de seguir incrementant els pressupostos del Departament de Cultura fins que arribin al 2 % del pressupost de la Generalitat de Catalunya el 2025 i de seguir apostant per al suport a la internacionalització del sector editorial de Catalunya.

El president del Gremi ha expressat la seva satisfacció per la designació de Barcelona com a ciutat invitada a la Fira Internacional del Llibre de Guadalajara el 2025 i ha demanat al nou ministre de Cultura suport per millorar les eines de defensa dels drets d’autor i protecció de la propietat intel·lectual, així como una regulació de l’ús de la intel·ligència artificial.

El president del Gremi d’Editors de Catalunya ha pronunciat aquestes paraules a la roda de premsa celebrada a la Biblioteca Gabriel García Márquez de Barcelona, on ha fet balanç de l’any, que sempre fa coincidir amb la celebració de la Nit de l’Edició, la trobada anual del sector editorial que se celebrarà aquest vespre i en la qual el Gremi lliura el Premi Atlàntida. Aquest premi s’entrega des de 1986 a una personalitat o entitat de reconegut prestigi que hagi destacat per la defensa i promoció del llibre i la lectura. Enguany el premi s’ha atorgat ex-aequo a dos municipis: Calonge-Sant Antoni (Catalunya) i Urueña (Valladolid), per la seva política d’obertura de llibreries i de promoció del llibre en general.

En aquest mateix acte la Cambra del Llibre de Catalunya lliura el Memorial Fernando Lara a una iniciativa empresarial jove del món llibre, que enguany serà per L’Altra Editorial; i l’Associació Col·legial d’Escriptors de Catalunya atorgarà el Premi de Traducció Ángel Crespo a la millor traducció de l’any a Núria Molines Galarza per la traducció de l’alemany al castellà de l’obra “El hombre del jazmín y otros textos d’Unica Zürn”, publicada per l’Editorial Wunderkammer de Girona.

Durant la celebració de la Nit de l’Edició es farà també un reconeixement a Bernat Metge (Editorial Alpha) i Editorial Joventut per la celebració dels seus 100 anys d’activitat editorial i a Editorial Corimbo, MTM Editores i Símbol Editors que celebren el seu 25è aniversari.

La Nit de l’Edició tindrà lloc avui dilluns 4 de desembre al Teatre Goya de Barcelona, a les set de la tarda.