Segons dades de la Cambra Argentina del Llibre (CAL), les vendes van disminuir més del 70% i els marges de rendibilitat van caure també en picada. Editors i llibreters lamenten la caiguda de les vendes i la pujada de preus.
Les llibreries van viure el 2024 un any per a l’oblit. Així ho va deixar clar la lletra noia de l’ajust de Javier Milei, que va enfonsar el poder adquisitiu i va desplomar les vendes, alhora que va disparar els preus dels insums i costos de producció, reduint la rendibilitat de les editorials.
Segons dades del tradicional informe que realitza la Cambra Argentina del Llibre (CAL) i el Nucli d’Innovació Social (NIS) de Buenos Aires, a partir d’una enquesta a 95 emprenedors del sector, les vendes del sector van disminuir més del 70%.
El 60% de les distribuïdores va dir que havia empitjorat la seva situació el primer semestre del 2024 en comparació de l’any anterior, xifra que va pujar al 71% per a llibreries virtuals, al 74% per a editorials i al 94% per a llibreries amb un local.
Aquest últim sector, segons l’informe, va patir el rang de pèrdua més gran: el 50% dels enquestats van dir que tenia una caiguda en les vendes d’entre el 26% i el 49%, mentre que el 12% va veure un deteriorament superior al 50% en la facturació.
Entrevistada per la 750, Andrea, de la cooperativa El Zócalo, que té una editorial, impremta i llibreria, va explicar que si bé les vendes es van mantenir quant a la quantitat, a nivell d’ingressos i utilitat es va observar una caiguda respecte a anys anteriors .
“Respecte a la pota de la producció del llibre, els insums sí que van anar creixent durant tot l’any”, va lamentar.
Després del que va afegir: “Però en general, nosaltres projectem aquestes caigudes de vendes respecte del 2023. Així que òbviament el sector es va veure molt afectat per les polítiques econòmiques i, sobretot, la devaluació del principi d’any”.
Per la seva banda, Juan Crasci, d’Editorial Partícula, va remarcar que “fa un any la situació era crítica”, amb augments en els costos d’impremta i de paper cada 15 dies. “Pressupostaven alguns títols i algunes, sobre el que estava dissenyat, havien de fer ajustaments de preus i això es traslladava moltíssim als preus de venda”, va ressaltar l’editor,
Crasci treballa a La Coop, una cooperativa integrada per múltiples editorials que distribueix i té un local de venda al públic. “Ens passava que cada mes hi havia augments molt significatius. Fa cinc mesos això es va començar a estabilitzar una mica. No hi ha tants augments”, va relatar.
Article publicat a Pagină 12, clica aquí per accedir-hi