Article de Louella Boulland

No és la primera agència d’influència literària, però no gaire lluny, i sens dubte la més ambiciosa: l’Agence des mots va ser creada per Audrey Tribot el maig de 2024, amb la seva millor amiga Mathilde Manceau. Un projecte liderat pel número 1 de “booktube”, més conegut com Le Souffle des mots pels seus 118.000 subscriptors. I ja, l’empresa és un èxit. Promoció, creació de continguts, formació, invitacions, què és la Word Agency?

118.000 subscriptors. Aquest és el nombre de persones que segueixen a Audrey Tribot, més coneguda com “Souffle des mots”, present a YouTube des de fa 11 anys. I si la jove té prou abonats per omplir un estadi sencer a França, rebutja la noció d'”influent literari”, un terme massa pejoratiu -a causa dels nombrosos escàndols que han tacat la imatge d’influència recentment-, per tant, ho farem. parlar de “creació literària”.

A YouTube i les seves xarxes socials, l’Audrey parla de llibres que li han agradat, rebut, menys apreciats, o fins i tot de les trobades que ha fet o facilita gràcies a la seva feina. Sí, “la creació de continguts és una professió real”, ens recorda suaument. Sense ofendre els més sospitosos que tenen presents els escàndols que han sacsejat el món de la influència els darrers anys, amb Magali Berdah al capdavant de la cua, i el seu judici en curs per fallida i blanqueig de capitals.

#BookTok, l’oca que pon els ous d’or

Tot i que la creació de continguts literaris a les xarxes socials encara no ha assolit les xifres de l’anomenada comunitat “estil de vida”, està en bon camí. Una tendència observada amb l’aparició de #BookTok, que els editors s’han aprofitat amb etiquetes “vist a #BookTok”, amb l’esperança d’augmentar les xifres de vendes.

El mateix per al seu equivalent d’Instagram, amb #Booksta, o a YouTube amb #BookTube: plataforma en la qual Audrey ha ocupat una posició de lideratge durant diversos anys.

I la seva obra es verifica a les llibreries. Quan a l’Audrey li agrada un llibre, els seus subscriptors el busquen amb els ulls tancats: “Al principi em va costar creure-m’ho, però rebo molts missatges de subscriptors que m’agraeixen per recomanar-los aquest o aquell llibre. Les editorials també em donen comentaris i em diuen que les col·laboracions marquen la diferència”.

L’exemple més revelador és l’autora Clara Héraut, 31.802 vendes acumulades dels seus tres llibres (font: Edistat), que la jove va descobrir i estimar l’any 2022, mentre patrocinava el concurs d’escriptura Nos futures, d’Hachette Romans. En diversos vídeos, la booktuber va explicar la seva experiència lectora molt emotiva. Com a conseqüència, avui “molts dels seus lectors li diuen que han conegut els seus llibres gràcies al meu treball, i encara tinc problemes per entendre-ho”, respira amb tota humilitat.

“El món dels llibres és molt específic”

Un compromís que va assumir plenament fa quatre anys, quan va decidir “dedicar-se a aquesta professió a temps complet”, amb un màster en màrqueting de llibres. I no hi falten oportunitats: a més de produir contingut, l’Audrey és convidada regularment a parlar als instituts, i col·labora regularment amb editorials per promocionar nous llançaments a les seves xarxes socials.

“És molta feina”, ens informa, gairebé lamentant mai haver tingut una agència que l’ajudi a gestionar les seves col·laboracions. I tanmateix, empreses com aquesta ja s’han acostat a ella, però mai no ha trobat l’adequat.

“El món del llibre i de l’edició és molt concret. No tenen els mateixos codis i maneres de fer que la influència de l’estil de vida”, per exemple. Com a conseqüència, la feina d’aquestes altres agències va ser gairebé “irrellevant” ateses les sumes que s’ofereixen per a col·laboracions amb editorials”, explica. A falta d’opció, Audrey va crear, amb la seva millor amiga i companya Mathilde Manceau-Remaud, l’Agence des mots: l’agència d’influència dels continguts literaris.

“No som els primers a França, però les altres estructures no han funcionat bé”, rellisca. Error de la llibreta d’adreces? Manca de coneixements sobre el tema? En tot cas, per la seva banda, Audrey Tribot avança amb claus precioses a la mà: “Conec el funcionament d’aquest món, perquè jo mateixa n’he explorat totes les facetes”. Una força, i uns contactes, que ara posa al servei del seu projecte.

Només adult jove?

La missió dels dos socis és facilitar i optimitzar la col·laboració entre professionals del llibre i creadors de continguts. Per fer-ho, gestionen 5 perfils, anomenats “talents”, que volien que fossin “molt diferents”.

A la seva web, els associats destaquen els gustos literaris propis del seu talent. Imaginari, Young Adult, romanç, webtoons… Hi ha una varietat de gèneres representats, encara que la majoria de creadors de continguts se centren en la imaginació i el romanç, en detriment de la literatura més general, quasi absent.

“Els vam triar perquè confiem en ells i ja havíem treballat junts abans”, recorda Audrey Tribot.  Per descomptat, es van tenir en compte altres paràmetres més comercials, com “les interaccions que tenen amb la seva comunitat o el vincle de confiança que han establert amb els seus subscriptors”.

Article publicat a Actualitté, clica aquí per accedir-hi