El gegant editorial inaugura a Cerdanyola del Vallès el centre de distribució de llibres “més avançat d’Europa”, una instal·lació de 30.000 metres quadrats amb tecnologia d’avantguarda i més de 24.000 títols en rotació.
“No us preocupeu, que no us atropellarà. Buscarà el seu camí”, tranquil·litza el responsable de logística. I en efecte, el simpàtic i una mica inquiet robot que algú ha batejat amb un adhesiu com a Mortadel·lo esquiva hàbilment la comitiva de periodistes per situar-se davant un palet ple d’exemplars d’El nen del pijama de ratlles, just el llibre que en aquell moment apareix a la seva pantalla.
Al seu costat, 27 robots més, tots ells amb nom de personatge de còmic, ballen i deambulen per la zona de càrrega i reposició dels grans llançaments buscant molt de pressa exemplars de supervendes de llarg recorregut i novetats tot just sortides d’impremta dels més de 60 segells de Penguin Random House. Tant Julia Navarro com Joël Dicker. El nou de Philippe Claudel com una edició especial de Soldados de Salamina firmada per Javier Cercas. Les tires de Mafalda com les passions romanes de Santiago Posteguillo, amb el qual els robots semblen haver-s’hi posat a consciència, ja que les piles de Roma soc jo comencen a clarejar.
En l’altre extrem, el dels títols de baixa rotació, un altre mig centenar de robots gestionen petites entregues i reposicions d’estoc a partir del contingut de 30.000 caixes. Per les seves mans, per dir alguna cosa, passen exemplars de Los seductores de James Ellroy i Tim de Ray Loriga. També, per descomptat, un bon grapat de còmics de Mortadel·lo a joc amb aquest altre robot que, uns metres més enllà, esquiva visitants per continuar preparant encàrrecs sota la supervisió d’un humà sense (se suposa) nom de còmic.
El futur potser no és això, però s’hi assembla bastant: 30.000 metres quadrats d’enginys robotitzats, un magatzem amb capacitat per a 20 milions de llibres, i un constant anar i venir de caixes i cubetes plenes de novel·les, assajos i còmics. 24.000 “referències vives” circulant gairebé sense parar al nou centre de distribució que Penguin Random House ha posat en marxa a Cerdanyola del Vallès. “A escala europea, és una cosa única”, destaca Martí Torra, director de logística del gegant editorial i, a estones, vigilant d’atropellaments.
Precisió i agilitat
En funcionament des del mes de setembre, quan va començar la mudança progressiva de l’antic centre logístic del grup editorial a Pallejà, i després d’una inversió de 36 milions d’euros, el nou hub permetrà, entre altres coses, “monitoritzar les comandes en temps real, millorar la precisió en la preparació i agilitzar el temps d’entrega”. També, qüestió de volum, obre un nou flanc en la ja històrica pugna comercial que Penguin i Planeta mantenen pel lideratge del mercat editorial a Espanya.
“Volíem alguna cosa més que un simple magatzem: necessitàvem un centre de distribució amb capacitat robòtica que no només optimitzés el procés, sinó que transformés tota l’experiència, fent que els llibres arribin a la seva destinació de forma més accessible, global i sostenible”, explica Núria Cabutí, CEO de Penguin Random House, durant la inauguració oficial d’una instal·lació que preveu gestionar entre 35 i 40 milions d’exemplars anuals.
Una cita amb la “tecnologia d’avantguarda per millorar el procés logístic editorial” a la qual han acudit les conselleres de Cultura i Economia, Sònia Hernández i Alícia Romero, i l’alcalde de Cerdanyola, Carles Cordón. “La cultura també és indústria i generació de riquesa”, va recordar Romero durant la seva intervenció. A l’acte també hi van acudir el president del Gremi d’Editors de Catalunya, Patrici Tixis; la directora general del Llibre, María José Gálvez; el president de la Federació del Gremis d’Editors d’Espanya, Daniel Fernández, i llibreters com Antonia Ramírez, de La Central. Tampoc hi van faltar editors i autors de la casa com Javier Cercas, Julia Navarro o Regina Rodríguez Sirvent.
A Cerdanyola, una escultura de Joan Brossa presideix l’entrada d’un equipament del qual en dia normal, apunta Torra, poden sortir fins a 135.000 llibres. En períodes especialment atrafegats com Sant Jordi o la campanya de Nadal, la xifra es dispara i arriba fàcilment als 300.000. “¿El límit? No en tenim. Hem construït un magatzem de 40.000 metres quadrats i n’utilitzem només 30.000. El mercat creix i nosaltres creixem per sobre del mercat, així que tenim ganes d’omplir aquest 10% que ens queda”, apunta Torra.