El mercat alemany del llibre va tancar el 2024 en positiu, amb un lleuger augment interanual de les vendes. Segons les xifres preliminars publicades per l’associació professional Börsenverein en col·laboració amb Media Control, les vendes van créixer un 0,8% als principals canals de venda. L’associació defineix aquests canals com a llibreries físiques, comerç electrònic (inclòs Amazon), llibreries a estacions de tren i aeroports, grans magatzems i botigues d’electrodomèstics i drogueries.
Tot i el creixement global, el sector segueix sota pressió. El nombre de llibres venuts ha disminuït un 1,7% en els darrers 12 mesos, fet que suposa un senyal d’alarma. Només l’augment dels preus –un 2,6% de mitjana el 2024– ha salvat el que la presidenta de Börsenverein, Karin Schmidt-Friderichs, va qualificar d’«any difícil per a molts editors, llibreters i empreses de logística».
En el comunicat, Schmidt-Friderichs va subratllar que el sector «segueix sentint la manca de voluntat general dels consumidors per gastar els seus diners» enmig de la incertesa econòmica i política, com el fet que Alemanya s’enfronti a curt termini a unes eleccions generals el 23 de febrer. També va assenyalar que “continua la pressió sobre els costos, juntament amb l’augment de la càrrega administrativa”.
Alguns dels aspectes claus que podem destacar d’aquestes xifres preliminars sobre el mercat alemany són que:
- Les llibreries físiques van tenir un comportament lleugerament millor, amb un creixement del 0,9%
- La no-ficció va ser la categoria més forta (+7,7%), seguida de la ficció (+4,1%)
- El volum total de vendes va disminuir un 1,7%, però es va veure compensat per augments de preus del 2,6%
- Al desembre del 2024 es va registrar un lleuger descens (-0,5%) en comparació de l’any anterior
- El llibre Freiheit de l’ex cancellera Angela Merkel va donar un impuls significatiu a les vendes de no ficció
Com podem observar les xifres del mercat alemany no difereixen gaire de les dels països de la zona euro que, un any més, han crescut sostinguts per l’augment del preu dels llibres i no per un volum més gran de vendes.