Podiprint, de la mà de FANDE i UDNE, presenta el llibre blanc del POD, el primer document que tracta, a fons, el model d’impressió sota demanda, que es presenta com a resposta a diverses necessitats del sector editorial. Un exemple és la queixa de molts llibreters, una altra la pèrdua d’eficiència de models clàssics de producció que es tradueixen en magatzems que acumulen exemplars no venuts, que finalment són tornats.

Pot realment el model sota demanda resoldre aquests problemes? El llibre blanc de POD tracta d’analitzar els reptes del mercat editorial, plantejant les accions que un sistema de producció basat en la demanda, i no en l’oferta i les previsions de venda, pot oferir.

Producció enfocada a la demanda
Què és un llibre blanc? Estem parlant d’un document on s’analitza la realitat d’un sector, en aquest cas de la impressió sota demanda, partint de les dades recollides actualment del mercat del llibre. D’aquesta manera, es pretén donar informació sobre aquest sistema de producció i donar a conèixer les seves eines.

Així, el llibre blanc del POD pren com a referència la nova realitat del sector, en canvis com la demanda dels lectors. Tradicionalment, la facturació mantenia un equilibri 50/50 entre novetats i fons editorial. Però les dades més recents han apreciat un canvi que deixa el fons editorial en un 70% de la facturació, deixant les novetats en un 30%.

De quina manera ha afectat això la cadena del llibre? Molts llibreters no poden fer front a aquesta demanda perquè no tenen disponibilitat de molts d’aquests exemplars ja que les distribuïdores tradicionals han de dedicar l’espai dels seus magatzems per a les novetats, fent que les llibreries perdin un alt percentatge de vendes.

D’altra banda, el llibre en blanc del POD també proposa estar atents a la demanda, no només per adaptar la producció als canvis de consum, sinó també per reduir costos. Habitualment s’imprimeixen exemplars atenent unes previsions de venda, esperant que els lectors responguin a aquesta oferta.

Però, la pujada dels preus a nivell mundial, ha encarit aquest model de producció, fent més difícil que hi hagi un retorn de la inversió en la impressió. El llibre en blanc del POD exposa com cal reorientar la fabricació d’exemplars a la demanda real, i no a una previsió de venda.

Por al canvi

El llibre en blanc de la impressió sota demanda no és aliè als problemes i barreres que troba aquest model actualment. Al llarg d’aquest document es detalla com a repte principal la resistència de les editorials a un sistema nou, tant en producció com en comercialització.

De fet, el llibre en blanc del POD precisament busca trencar amb els tòpics que encara frenen que moltes editorials es decantin per integrar-se en aquest model sense estoc i que posa la venda per davant de la producció.

Per sort, actualment hi ha canvis significatius en aquestes barreres i ja trobem editorials que han decidit sumar-se a aquest model, com ha estat el cas d’editorial Graó, segell que aposta per un sistema de producció i distribució 100% sota demanda.

Article publicat a Podiprint