Fa uns dies, el fantasma del bloqueig de TikTok als Estats Units va generar una petita tempesta a la comunitat literària. Tot i que la mesura només va durar 14 hores, l’episodi va posar sobre la taula una por latent: què passa si un dia desapareix la plataforma que ha revolucionat el màrqueting de llibres?

TikTok, i més específicament el fenomen de BookTok, ha esdevingut un motor clau per a les vendes editorials. El 2024, 59 milions de llibres impresos als Estats Units van estar relacionats amb continguts o influències de BookTok. Autors com Colleen Hoover, Rebecca Yarros i Sarah J. Maas han aconseguit cims de popularitat en bona part gràcies a aquesta xarxa. Segons Barnes & Noble, algunes de les seves botigues van veure augments significatius en vendes en crear espais dedicats exclusivament a llibres populars a TikTok.

“BookTok ens va arrossegar al segle XXI”, va confessar Shannon DeVito, directora de llibres a Barnes & Noble. Les editorials no només van adaptar les seves estratègies per incloure TikTok al seu radar, sinó que també es van tornar més receptives a les demandes dels lectors. En una indústria que sovint se sent llunyana per a les noves generacions, TikTok va aconseguir el que pocs van aconseguir: democratitzar el màrqueting editorial (New York Times).

El cas de Dostoevsky il·lustra l?amplitud de l?impacte de BookTok. La seva novel·la breu “White Nights”, publicada originalment el 1848, ha renascut com un fenomen viral. Joves lectors han omplert TikTok i Instagram amb ressenyes, cites i playlists inspirades en aquesta història d’amor i solitud. La narrativa introspectiva del protagonista, amb la seva malenconia i “síndrome del personatge principal”, ressona especialment en generacions joves. “La narrativa captura perfectament aquells que somien, que senten profundament i que viuen més a la seva ment que a la realitat”, va comentar la influencer Mausami Avira (The Guardian).

Tot i això, l’amenaça d’un possible veto a TikTok també posa en perspectiva com depenent s’ha tornat el sector d’una sola eina. Dominique Raccah, CEO de Sourcebooks, va comentar: “La necessitat de connectar continua. Si TikTok desapareix, anirem on siguin els lectors”. Els casos d’autors que deuen el seu èxit a TikTok abunden. Jeneane O’Riley, autora de “How Does It Feel?”, va aconseguir que la seva novel·la de romanç fantàstic es posicionés com el número u a Amazon gràcies a la reacció viral d’un lector, que va acumular més de sis milions de visualitzacions.

En paral·lel, la discussió sobre el paper dels influencers en la promoció literària continua creixent. Avui dia molts autors senten la pressió de ser també creadors de contingut. Cait Jacobs, una influencer literària amb més de 300,000 seguidors, va confessar que el seu èxit és degut a TikTok, però també va expressar la seva ansietat davant la possibilitat de perdre aquesta comunitat: “Estem perdent una cosa que s’ha tornat part de la nostra vida diària”, va comentar . Aquesta pressió ha estat explorada a l’article Everyone’s a sellout now, on es descriu com l’autogestió del màrqueting pot resultar alienant per als creadors, obligant-los a convertir-se en experts en tendències i algorismes, moltes vegades en detriment de la seva creativitat.

Article publicat a la Newsletter Proyecto 451