Article d’Antoine Oury

Aquest 5 d’octubre, la multinacional nord-americana Amazon va obrir el lliurament gratuït de llibres als punts de recollida i taquilles automatitzades ubicades a supermercats, hipermercats i altres “empreses de venda de llibres en particular”. Una opció que la firma considera que compleix la llei de regulació de les despeses d’enviament de llibres, però que el Sindicat de Llibreries de França ja denuncia.

No és cap secret: Amazon no té el control dels costos d’enviament de llibres en el seu cor. L’any 2014, després de la prohibició de l’accés gratuït, el gegant va fixar el preu en 0,01 €, assegurant així un important argument comercial contra els llibreters i altres competidors, per als quals era difícil accedir-hi amb una quantitat tan baixa.

L’establiment d’un preu mínim per a les despeses d’enviament de llibres, fixat en 3 € (per a totes les comandes inferiors a 35 €), va provocar diverses reaccions per part de la firma nord-americana, que havia participat en les discussions i consultes prèvies. Des de la seva entrada en vigor, la multinacional ha encarregat dos estudis a l’institut d’enquestes IFOP, per tal de demostrar l’impacte negatiu de la mesura en les compres de llibres francesos.

Ce 5 octobre, donc, Amazon a proposé une alternative : les livres commandés sur la plateforme pourront être livrés gratuitement, sans montant minimum, dans une sélection de plus de 2500 points de retrait en France.

Le géant fait valoir que ces points de retrait se trouvent « dans des commerces vendant notamment des livres ». La loi française souligne en effet que les frais de port du livre ne peuvent être gratuits, « sauf si le livre est retiré dans un commerce de vente au détail de livres ». Cette exception permet aux libraires, mais aussi à d’autres concurrents d’Amazon, comme la Fnac ou Cultura, de pratiquer le « cliqué-retiré » : un livre réservé en ligne peut être récupéré dans un lieu physique, sans frais.

Amazon, ne disposant pas de boutique « en dur », s’appuie donc sur un réseau de partenaires proposant des livres, comme des magasins Auchan, Carrefour ou Super U…

Llibreters a l’aguait

Tota la qüestió rau, doncs, en el compliment de la solució escollida per Amazon amb la llei del preu únic dels llibres, que ara inclou, des de la llei Darcos, les disposicions relatives a les despeses d’enviament aplicables a les obres encarregades per Internet.

Per a la Unió de Llibreries Francesa, una organització patronal de la professió, la multinacional nord-americana es pren llibertats amb la legislació: “La qüestió és, doncs, saber si un armari situat en un hipermercat correspon a aquesta definició [de venda al detall de llibres, nota de l’editor”. ]. Per la nostra banda, ho dubtem, encara que aquest hipermercat ven llibres, i considerem que això és una elusió a la llei”, ens diu l’SLF.

L’organització no exclou cap possibilitat d’afirmar el seu punt de vista, incloses les “possibles accions legals”.

Article publicat a l’Actualitté, clica aquí per accedir-hi