La llei Darcos reequilibraria la competència entre els venedors de llibres a França, establint un import mínim de despeses d’enviament. No més lliurament a 0,01 €: benvingut als 3 € obligatoris, per a qualsevol comanda inferior a 35 €. La mesura seria massa recent per treure’n conclusions, creu el sindicat de llibreries. No és realment l’opinió dels distribuïdors i dels seus clients, els editors.
Enfortiment de l’economia del llibre, reforç de la justícia i la confiança: la llei del 30 de desembre de 2021 avançava en un llençol vestal blanc, ja que portava el foc sagrat. No més lliuraments gratuïts de llibres, o gairebé, que Amazon havia imposat a totes les marques, obligant-les a alinear-se.
Mètode comercial tant més irònic com el resultat de l’anterior legislació anti-Amazones: la prohibició de combinar enviament gratuït i descomptes del 5%, introduïda el juliol de 2014 per iniciativa de la llibreria francesa. Gairebé 10 anys, doncs, de despeses d’enviament d’1 cèntim (la llei Darcos va entrar en vigor l’octubre de 2023).
Aquesta resposta de l’americà al legislador francès va enfadar tota la indústria. Fnac, Cultura, Furet du Nord: totes les marques i supermercats especialitzats s’havien modelat sobre aquest model, econòmicament penós, per mantenir-se al nivell de la firma. No obstant això, un informe de l’abril del 2018 va soscavar una mica més la mesura i va concloure que, de fet, era “més avantatjós comprar a les llibreries, amb el descompte del 5%, que fer la comanda per internet”. No obstant això, els resultats generals es van mantenir “a mitges”.
Reticències, dubtes i justícia europea
La Comissió Europea va concloure el febrer de 2023 que la legislació afavoriria Amazon, en detriment dels llibreters. Va denunciar una “discriminació de facto”, que afectaria “de manera desproporcionada als minoristes en línia que no estan presents a França”. Però encara més, la llei Darcos “tindria l’efecte de soscavar l’objectiu de la igualtat d’accés als llibres”. En resum, en comptes de corregir una distorsió de la competència, en crearia una altra.
I va afegir: “L’establiment d’uns costos mínims de lliurament de 3 euros, que s’afegeixen al preu mitjà dels llibres venuts a França, hauria de comportar un augment significatiu del preu final que els minoristes, inclosos els que constitueixen proveïdors de serveis de lliurament, la societat de la informació. serveis, podrà oferir als consumidors potencials.»
Amb l’obligatorietat de despeses d’enviament de 3€, només en obres noves, es va organitzar la resistència: cada actor va enviar el seu missatge animant el click & collect, per estalviar als lectors aquest cost addicional. “Tot i que és massa aviat per establir una valoració de la mesura, els primers elements que ens tornen mostren una petita caiguda dels enviaments, al voltant del 5%, però un clar augment de les reserves, del 15 al 30% segons els llocs de llibreries”, va assegurar a ActuaLitté la presidenta de l’SLF, Anne Martelle.
I per posar realment a tothom a gust, el Consell d’Estat, contactat per Amazon, sobre la legalitat d’aquesta legislació, va remetre el tema al Tribunal de Justícia de la Unió Europea. Un recurs per excés de poder, un procediment clàssic, sobre el qual ara es demana que decideixi el dret europeu.
Acció, reacció… deserció?
De fet, segons informen diversos distribuïdors, aquest no seria el cas, ben al contrari. La informació obtinguda per ActuaLitté varia, naturalment, en funció de les estructures de distribució, però es confirma la tendència de descens de les vendes online: del 10% al 20%, segons les estructures de distribució. Una tendència que el president de l’SLF va assenyalar per a les llibreries, però que tindria una repercussió molt més gran a Amazon.
Entre un 10 i un 20% menys de llibres venuts?
Aquest rang del 10 al 20% menys de vendes no és oficial: per a un operador al qual prestem fàcilment el 90% del mercat de comerç electrònic, seria important. Contactat per ActuaLitté, Amazon France no comenta les estimacions i fa referència als resultats de l’últim estudi IFOP d’abril.
Vam saber que, de fet, el 59% dels enquestats recorre més sovint als punts de venda físics, des de llibreries fins a grans botigues culturals, incloent hipermercats i supermercats, des de la introducció de 3 euros de despeses d’enviament.
Article publicat a Actualitté, clica aquí per accedir-hi