- Prop de la meitat dels infants de 6 anys de Catalunya han participat a la campanya
- Se n’han beneficiat gairebé 3.500 infants més que l’any passat i s’han venut més de 6.600 títols
- El 87% dels llibreters afirma que la campanya ha generat públic nou
- La campanya és una de les activitats destacades del Pla Nacional de Lectura, una de les accions principals del Govern en aquesta legislatura
La campanya “Fas 6 anys. Tria un llibre”, impulsada pel Departament de Cultura, amb la col·laboració del Departament d’Ensenyament i del Gremi de Llibreters de Catalunya, s’ha tancat amb un increment en la participació de gairebé 3.500 nens i nenes respecte l’any passat. En total, s’han adquirit més de 6.604 títols i han participat en la iniciativa 35.146 infants del total de 78.638 nascuts l’any 2012, xifra amb la qual s’ha arribat al 44,7% dels infants. D’aquesta manera, la participació a la campanya creix per tercer any consecutiu i manté la línia ascendent iniciada des que es va posar en marxa, l’any 2016.
A la primera campanya del “Fas 6 anys. Tria un llibre” hi van participar 31.931 nens i nenes dels 83.314 censats, la qual cosa va representar un 38,30% de participació, i l’any passat, 31.657 infants dels 80.966 censats, xifra que representa un 39,10%.
Aquesta tercera edició dona continuïtat a una iniciativa ben acollida per la ciutadania, i que cada any incrementa la implicació de les llibreries d’arreu de Catalunya. El 2016 hi van participar més de 200 llibreries, en l’edició de l’any passat s’hi van adherir 268 i, en la d’enguany, ja són 317 les que han participat. Per altra banda, 364 editorials han comercialitzat els seus títols entre els infants de Catalunya.
El català destaca com a llengua de preferència en la tria del llibre, ja que el 70,4% dels exemplars venuts són en català. En l’edició 2016 va representar el 62,2% dels exemplars venuts, i l’any passat va créixer fins al 69,50%.
També ha crescut l’afluència de públic a les llibreries i les vendes creuades. El 68% dels llibreters assenyalen que els usuaris han adquirit més d’un llibre en la mateixa compra i el 86,9% detecta que la campanya ha generat públic nou. El 73,8% dels llibreters ha puntuat la campanya en un 5 sobre 5.
La campanya és una de les activitats destacades del Pla Nacional de Lectura 2020, que el Govern assumeix com una de les seves accions principals de la legislatura. La iniciativa vol fomentar els hàbits de lectura entre els menors que comencen a llegir i que comencin la seva biblioteca particular, incentivar la compra de llibres a tot el territori català, donar valor al llibre com a eina de coneixement, i fomentar la prescripció de la lectura entre els mateixos infants. En aquest sentit, aquest any s’ha posat en marxa un nou canal per a fer videorecomenacions, en el qual han participat bibliotecaris, mestres, infants, editors, llibreters, etc.
Es tracta d’una acció de foment de la lectura del Departament de Cultura amb el Gremi de Llibreters de Catalunya amb la col·laboració dels departaments d’Ensenyament, de Vice-Presidència, Economia i Hisenda, d’Acció Exterior, Relacions Institucionals i Transparència i la participació del Gremi d’Editors de Catalunya, l’Associació d’Editors en Llengua Catalana, la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), IDESCAT, RENFE i l’ONCE.
La campanya “Fas 6 anys. Tria un llibre” es va presentar el passat 15 d’octubre a la biblioteca de l’escola Orlandai de Barcelona i la cloenda es va fer dissabte a la Biblioteca Pública de Lleida, amb l’espectacle participatiu “Balla’m un llibre”, a càrrec de la ballarina Clàudia Solwat, dirigit als nens i nenes que han participat a la campanya.
Pla Nacional de Lectura
El Pla Nacional de Lectura es va posar en marxa en la passada legislatura, amb l’objectiu de prestigiar l’hàbit de la lectura i dels lectors. El pla, elaborat i impulsat des del Departament de Cultura, recull les preocupacions, acotacions i aportacions que tots els agents van fer als anteriors plans de lectura del país.