Article publicat a News European Parliament: El Comitè de Cultura i Educació demana donar suport al sector del llibre de la UE i promoure la lectura

Dimarts, els eurodiputats van fer una crida a abordar els problemes als quals s’enfronta el sector del llibre de la UE, com ara la competència deslleial o l’escassetat de paper, donant suport a autors, traductors, editors i distribuïdors.

En un text adoptat per 27 vots a favor, cap en contra i 1 abstenció, els eurodiputats manifesten la seva preocupació per les tendències creixents de censura i autocensura en alguns Estats membres que afecten el sector del llibre.

Apunten a qüestions com la competència deslleial entre els distribuïdors en línia dominants i les llibreries independents, així com l’escassetat actual de paper i tinta i l’augment dels costos causats per la invasió de Rússia a Ucraïna.

Cita

“És la primera vegada en 10 anys que el Parlament Europeu mira les necessitats d’aquest important sector. Hem adaptat les nostres recomanacions per ajudar el sector a respondre als nombrosos reptes als quals s’enfronta ara, com ara la sostenibilitat ambiental, la transparència de la IA, la interoperabilitat dels llibres electrònics o la competència justa al mercat”, va dir el ponent Tomasz Frankowski (PPE, PL).

“En última instància, pretenem promoure la lectura i l’edició de llibres als països de la UE mitjançant diferents iniciatives proposades, com ara el primer programa de llibres per a nens, un segell que mostra llibreries independents a la UE o la introducció de vals culturals”, ha afegit.

Fomentar la traducció

L’informe demana a la Comissió i als Estats membres que donin suport a la traducció de llibres en llengües regionals, minoritàries i menys utilitzades i, en general, d’idiomes diferents de l’anglès, així com la traducció de llibres europeus de no ficció.

Suport al sector del llibre infantil

Subratllant la importància de la lectura en la primera infància, els membres suggereixen, per exemple, la creació d’una categoria de llibres infantils al Premi de Literatura de la UE, així com un “programa del primer llibre” a tota la UE, que proporcioni un primer llibre i un carnet de biblioteca als nens.

Fomentar la lectura

En assenyalar el descens constant de la lectura, el comitè CULT demana que els llibres siguin més assequibles i accessibles al públic, demanant un IVA de tipus zero per a tots els formats de llibres als Estats membres.

Suggereixen distribuir “vals culturals” que es puguin utilitzar per comprar obres literàries europees.

Finalment, els diputats asseguren que encara una proporció insuficient de llibres es produeixen en formats accessibles a les persones amb discapacitat, i demanen accelerar la recerca i la innovació dedicada a l’accessibilitat.

Ecologització del sector

La Comissió i els Estats membres han de donar suport al sector en la seva transició verda en totes les parts de la cadena de subministrament, inclòs en l’ús de matèries primeres, envasos sostenibles i transport necessaris per a la producció i distribució de llibres impresos. Segons els eurodiputats, els programes d'”impressió sota demanda” i les limitacions per a la pasta de llibres podrien aportar més sostenibilitat al sector.

Fons

El sector del llibre europeu és una de les indústries culturals i creatives més grans d’Europa, amb uns 600.000 títols publicats anualment i amb més de mig milió de persones ocupades a la cadena de valor global.

Segons la Federació d’Editors Europeus, els llibres impresos representen al voltant del 85% de les vendes de llibres al mercat europeu i són especialment preferits pels lectors joves. Al mateix temps, molts dels llibres infantils europeus s’imprimeixen a Àsia a causa de la manca de capacitat de producció adequada a Europa.