Per Antonio Bonet Madurga, President del Club d’Exportadors i Inversors Espanyols, i Fernando Laviña-Richi, Digital Trade Manager d’IME

Aquest article pertany al núm. 27 de la revista electrònica: “Projecció exterior de l’economia espanyola”. 

Els autors analitzen com la Intel·ligència Artificial Generativa (IAG) està modificant la manera com les empreses desenvolupen les seves estratègies d’internacionalització. On competeixo, és a dir, en quin camp d’activitat, en quin tipus de negoci? Com competeixo, quina és la meva proposta de valor i el meu model de negoci? Quina és la millor organització dels meus recursos? A més, la IAG ha reduït de manera dràstica el cost marginal de producció de coneixement.

Des dels anys 80 del segle passat a l’actualitat, hem assistit a la incorporació a les nostres societats de successius avenços en Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) que han significat una profunda transformació en la vida de les persones:

  • Primer van arribar els ordinadors, que des dels anys 60 ja eren presents a les grans empreses i institucions, a les llars i les pimes, de la mà del PC (Personal Computer) que va començar llançant IBM, però del qual van treure tot el seu partit Microsoft ( Bill Gates) i Apple (Steve Jobs).
  • Després, els ordinadors domèstics (tablets, portàtils, de taula) es van connectar a través de línies d’alta capacitat per donar lloc a Internet, ia la veritable revolució que han representat les xarxes socials.
  • El procés va continuar amb el desplegament de les xarxes de telefonia mòbil i amb l’ús de terminals intel·ligents (Smartphones). El mòbil proveït de càmera i micròfon i connectat a Internet es va convertir, pel bo i pel dolent, en el rei de la comunicació moderna i va permetre que cada usuari fos en si mateix un mitjà de comunicació: emissor i receptor alhora.
    Ja al segle XXI el procés ha continuat amb importants novetats, entre les quals cal destacar el Metavers (Internet en tres dimensions), els assistents de veu (Siris, Alexas i altres), el streaming, el cotxe autònom (sense conductor humà) , la interacció de màquines entre si sense participació de persones (Internet de les Coses, IoT per les sigles en anglès) i, sobretot, la Intel·ligència Artificial Generativa, IAG, que és sense ombra de dubte la nova estrella en matèria d’avenços tecnològics .

La IAG obre nous escenaris a tots els camps d’actuació de l’Home, amb aplicacions que tot just avui comencem a entreveure en l’àmbit de les empreses i de la producció de béns i serveis.

Resumirem les possibilitats que la IAG ofereix per a la internacionalització de les empreses, i singularment les de serveis d’alt valor afegit (p.e. enginyeria, financers, educatius, legals, etc.) que no disposin d’una gran mida, i per això no puguin comptar amb staffs proveïts de recursos humans abundants.

Una àmplia enquesta que ha realitzat una gran consultora internacional el 2023 mostra que el 30% de les empreses enquestades estan integrant a la seva estratègia la IAG per millorar la seva proposta de valor de cara als mercats exteriors, i un 27% està aprofitant la IAG per l’increment de les vendes. Per al desenvolupament de nous negocis la fan servir un 23%, i un altre 19% es focalitza en la reducció de costos.

Impactes de la IAG

Podem apuntar que la IAG té quatre impactes clars a les decisions que configuren l’estratègia internacional de les empreses:

On competeixo, és a dir, en quin camp d’activitat, en quin tipus de negoci?, com competeixo, quina és la meva proposta de valor i el meu model de negoci?, i quina és la millor organització dels meus recursos?

Clica aquí per descarregar-te el pdf