Article de Jordi Nopca publicada al Diari Ara el 20 d’octubre de 2022. Fes clic per veure l’article original
Seleccionem algunes de les tendències i novetats del sector editorial que marcaran els pròxims mesos
La jornada laboral dels editors, agents, autors i tants altres professionals del món del llibre presents a la fira de Frankfurt no acaba quan els pavellons tanquen les portes. Fins a altes hores de la matinada, la terrassa i el vestíbul de l’Hotel Frankfurter Hof es converteixen en un hub on les converses sobre negocis –i, amb sort, també literatura– flueixen acompanyades d’una mica d’alcohol. Les copes de vi i les cerveses duren potser més del compte a causa del preu: costen 22 i 7 euros, respectivament. L’endemà al matí, l’activitat a la fira comença a les nou en punt. Tot i la impossibilitat material d’abastar la desmesurada quantitat d’informació que circula per la fira, seleccionem cinc tendències i reptes del sector que estan d’actualitat i que el lector corrent potser encara no coneix.
Exportar mort o cultura
Zelenski i la cultura ucraïnesa, un dels grans focus d’atenció de la fira
Al migdia Volodímir Zelenski, president d’Ucraïna, es connectava amb la fira a través de videoconferència per animar els editors a conèixer millor el país a través de la seva cultura. “Hi ha dues grans absències a Frankfurt, l’Iran i Rússia, dos llocs on a més d’acabar amb les vides de la població també s’ataca els seus escriptors i artistes –deia–. Rússia exporta mort. Nosaltres volem exportar cultura”.
El pavelló ucraïnès i les activitats amb autors de prestigi del país com Iuri Andrukhóvitx han estat un dels grans focus d’atenció de la fira. Enmig de la hiperbòlica programació, però, s’hi ha colat un autor rus, Mikhaïl Xixkin, inèdit en castellà i català. Xixkin s’ha mostrat molt crític amb Putin des de l’inici de la invasió i a Frankfurt ha recordat un cop més “la necessitat urgent de derrocar el seu règim”.
La força de l’audiollibre i de TikTok
La literatura també s’escolta i es mira
Els països nòrdics continuen exportant novel·la negra –una de les últimes sorpreses és Charlotte Al-Khalili amb Malström–, però també s’han convertit en un dels principals consumidors d’audiollibre. A Suècia, un de cada deu habitants està subscrit a alguna plataforma per escoltar llibres, i el mercat de l’audiollibre va créixer un 14% el 2021. “És una tendència que creix als països nòrdics, però també de cara a la contractació de traduccions –comenten des de l’agència barcelonina Casanovas & Lynch–. Quan intentes vendre algun dels teus autors de seguida volen saber si el llibre podria funcionar també en format àudio”.
Entre els molts continguts que es vehiculen i promocionen a través de TikTok hi ha el llibre. “Els booktokers són influents perquè parlen de llibres de forma molt personal i emocional –comenta Tobias Henning, director general de l’empresa a Alemanya–. De moment, els gèneres que més es comenten per TikTok són els thrillers i la novel·la romàntica”. A la Xina, els influencers més populars d’aquesta plataforma ja mouen un volum de negoci tan gran com els tres principals canals de comerç electrònic. La promoció del llibre es transforma ràpidament (i gràcies a vídeos de pocs segons).
Si vols llegir l’article sencer clica aquí