• L’editor mexicà, José Calafell, reclama una comunicació en les dues direccions entre Barcelona i Amèrica Llatina
  • Gregorio Luri: Les comunitats amb més retard escolar són les que tenen menor percentatge de lectura.
  • El Forum Edita finalitza la seva quarta edició amb un èxit de participació: 331 persones acreditades, 2.685 assistents en el total de les sessions i més de 30 ponents.

Aquest matí s’ha clausurat el quart Forum Edita Barcelona amb un èxit d’assistència. El Forum Edita es consolida com una de les trobades internacionals més importants del sector. En la present edició, tant les institucions catalanes com les estatals, han declarat el seu ferm compromís en donar suport a aquesta trobada que té per objecte donar resposta als reptes i oportunitats del sector editorial.

Juergen Boos (president de la Fira del Llibre de Frankfurt) ha explicat que la base del treball editorial està canviant, no només des del punt de vista econòmic: “També la societat està canviant i Frankfurt ha de saber mostrar els canvis tecnològics i polítics de la societat, i el seu reflex en el món del llibre, des de la pluralitat i la diversitat. L’èxit de la Fira rau en mostrar les transformacions dos anys abans que tothom les constati”.

Pel que fa a Espanya com a país convidat de l’edició 2021, ha assenyalat que estan treballant en el projecte però encara no està tancat, “cada any el país convidat ha de pensar quina és la imatge que vol projectar internacionalment a través de la nostra Fira”. Boss ha participat en una taula rodona juntament amb la directora de l’Institut Ramon Llull, Iolanda Batallé; Cristina Fuentes, directora de l’Hay Festival i Miguel Barrero, president de la Federació d’Editors d’Espanya, que han discutit sobre “el poder de les xarxes internacionals”.

Després d’un col·loqui entre Anna Davis i Espido Freire sobre ensenyament de l’escriptura i “el talent de captar talent”, una de les ponències més importants de la jornada, per la seva temàtica rellevant i necessària, ha estat protagonitzada per Gregorio Luri (mestre, llicenciat en pedagogia i Doctor en Filosofia), sobre el vincle imprescindible que ha d’existir entre la lectura i l’educació com a base del sistema cultural. Luri ha exposat que “no naixem amb predisposició biològica a la lectura. Per això és una activitat sofisticada. Necessitem un mestre”, també ha afirmat que “no tenim una didàctica de la literatura”.

“El nen que creix sense llibres presenta als quinze anys un retard d’any i mig respecte al nen que conviu amb cent llibres a casa seva”.

Les comunitats amb més retard escolar són les que tenen menor percentatge de lectors”, ha assenyalat.

Per Luri és imprescindible parlar bé per llegir bé. La clau de tot està als 9 anys. Els nens llavors han de fer una revolució intel·lectual, que consisteix a passar d’aprendre a llegir a aprendre llegint. Referent a això ha assenyalat: “El nostre fracàs escolar és bàsicament un fracàs lingüístic”.

El Forum Edita ha abordat també, recollint un debat de la convocatòria del 2018, la vigència de la capitalitat editorial internacional de Barcelona. L’han discutit el periodista i editor Juan Cruz i els editors Santiago Fernández Caleya, Cristobal Pera i José Calafell.

“Barcelona segueix sent la capital de la indústria editorial en espanyol, no entraria en si ho és també la capital cultural. Es compleixen dues condicions: hi ha una història que dóna legitimitat, història viva que té continuïtat. I hi ha una indústria que genera tendències. per mantenir-ha d’obrir-se mes a un diàleg d’anada i tornada amb països com Mèxic, 120 milions d’habitants i un mercat creixent “, ha assenyalat l’editor Mexicà, responsable del grup Planeta a Amèrica Llatina, José Calafell.

La quarta convocatòria del Forum Edita, conduïda per Antonio Iturbe, ha estat clausurada per Sergio Vila-Sanjuán (codirector del Fòrum juntament amb Patrici Tixis i Javier Aparicio), i Daniel Fernández, president de CEDRO.

Imatges del Forum Edita 2019: