S’ha presentat la nova campanya de foment de la lectura, una de les iniciatives contemplades dins del Pla nacional del llibre i la lectura de Catalunya aprovat pel Govern el juliol del 2023 amb l’objectiu d’incentivar l’hàbit lector i incrementar els índexs de lectura, especialment en català.

La campanya es basa en el contingut del PNLL. L’eslògan és «Llegir, al centre dels teus plans» i gira al voltant de la idea que tothom pot llegir en una multitud d’ocasions i formats. La intenció principal és relacionar la lectura amb el benestar de les persones, un concepte clau que va sorgir en les converses amb el sector durant el desenvolupament del Pla nacional del llibre i la lectura de Catalunya. Creativament, parteix de la coneguda fórmula «Sofà, pel·li i manta» i la transforma en un «Sofà, llibre i manta».

A partir d’aquesta idea d’apostar per la lectura com a pla, la gràfica en qüestió desenvolupa una varietat de situacions i formats en els quals es pot llegir: podem gaudir d’un bon llibre al sofà, al transport públic, o a la platja, per exemple. La campanya reivindica que el llibre és sempre una activitat de qualitat que crea benestar, coneixement i vincles, per a totes les edats i situacions, i anima a imaginar altres situacions possibles en les quals la lectura també hi encaixaria.

En paraules de la consellera de Cultura, Natàlia Garriga, «en un món ple d’estímuls, on tots vivim a un ritme molt alt, amb mòbils i pantalles que ens omplen els ulls constantment, llegir suposa un moment de desconnexió; o millor dir, de connexió. Llegir permet que el nostre món, tan bonic però sovint també tan frenètic, s’aturi una estona. Que el soroll se’n vagi. Així doncs, en aquesta campanya animem a tothom a posar la lectura al centre dels seus plans».

S’ha desenvolupat un espot televisiu i una línia gràfica que a partir d’avui es començaran a distribuir arreu del país. Cal remarcar que com que aquesta campanya ha sortit a l’estiu, recomanem no utilitzar la gràfica de «Sofà, llibre i manta» durant el mes d’agost, sinó apostar per les propostes més estiuenques, com «Platja, llibre i solet» o «Terrassa, llibre i diumenge», entre d’altres.

A continuació, un llistat dels materials:

1. Dropbox on hi ha tots els materials gràfics en tots els formats, tant per premsa, per xarxes socials, etc.

2. Pàgina web del Departament de Cultura sobre la campanya.

3. Espot de la campanya a YouTube.

4. WeTransfer amb algunes imatges de la presentació d’ahir.

Objectius de lectura per al 2030

Pel que fa els índexs de lectura, els objectius marcats pel Pla són que l’any 2030 el 76 % de la població llegeixi llibres almenys una vegada al trimestre (un 70,9 % ho feia el 2023); que el 65 % ho faci almenys un cop a la setmana (un 60,0 %, el 2022); i que el 40 % de la població ho faci en català (un 34,7 %, el 2023).

El Pla aposta per contribuir al foment de l’hàbit lector al llarg de tota la vida com un factor de benestar personal i a l’increment dels índexs de lectura i la millora de la competència lectora, especialment en català, mitjançant accions d’educació, promoció, comunicació, divulgació i accés.

Consultes: premsa.cultura@gencat.cat