-
Prop d’un 50% dels nens de 6 anys censats a Catalunya han adquirit un llibre gràcies a la campanya
-
El nombre de llibreries participants augmenta fins a situar-se en 428, xifra que representa 45 més que en l’edició anterior, moltes de les quals localitzades a Girona i Tarragona
-
El percentatge d’exemplars venuts en català arriba al 72%
La consellera de Cultura, Àngels Ponsa, ha participat en l’acte de tancament de la campanya Fas 6 anys. Tria un llibre 2020, que impulsa el Gremi de Llibreters de Catalunya amb el suport del Departament de Cultura. Durant l’acte, que ha tingut lloc a la llibreria Paideia de Sant Cugat del Vallès, la consellera Ponsa ha estat acompanyada d’infants que han participat en la campanya d’enguany. També hi han participat el secretari tècnic del Gremi de Llibreters de Catalunya, Marià Marín; la presidenta de l’Associació d’Editors en Llengua Catalana, Montse Ayats; el president del Gremi d’Editors de Catalunya, Patrici Tixis.
La consellera Ponsa ressalta que en “aquesta edició de rècord”, “cal fer un sentit agraïment a llibreters i llibreteres, als infants i les persones que els acompanyen i als escriptors i escriptores per explicar-nos tantes aventures”, així com a les organitzacions que contribueixen a la difusió de la campanya.
Les dades provisionals de tancament de Fas 6 anys. Tria un llibre, que es va endegar el 15 d’octubre i es va tancar el 30 de novembre, són les més positives des que es va desenvolupar per primer cop, el 2016. Aquest 2020 hi han participat 37.481 infants de 6 anys —del total de 76.064 censats—, xifra que representa que un 49,3% dels nens i nenes d’aquesta edat han bescanviat el seu val. La dada és la més alta des que es va iniciar la campanya, l’any 2016, i supera en quatre punts percentuals la xifra del 2019 –quan van participar un 45,3% dels 74.548 infants censats.
L’any 2020 també han crescut el nombre de llibreries participants —de 383 el 2019 a 428 enguany, quasi 50 més—, amb un fort increment en les comarques gironines i tarragonines. En concret, 309 de les llibreries participants en la campanya estaven situades a Barcelona; 49, a Girona; 39, a Tarragona i 31, a Lleida. L’any 2019, a Barcelona hi van participar 288 llibreries; 38 a Girona, 29 a Lleida i 28 a Tarragona. És important destacar que el nombre de llibreries participants a Fas 6 anys. Tria un llibre s’ha duplicat en relació a 2016, el primer any en què es va dur a terme la campanya, quan van ser 200 les llibreries que s’hi van adherir.
Per últim, també han crescut el nombre títols venuts: de 6.491 el 2019 a 6.731 el 2020, d’un total de 405 editorials. També s’ha incrementat el percentatge d’exemplars venuts en català. En concret, un 72,2% dels llibres que han triat els infants són en català, front al 27,4% en castellà i el 0,4% en altres llengües. L’any 2019, la campanya es va tancar amb un 71% dels exemplars venuts en català, el 28,6% en castellà i el 0,2% en altres llengües. De fet, els quatre títols més venuts en la campanya 2020 són tots en català: M’agrada tenir 6 anys i fer un món millor, de Vivim del Cuento (Editorial Baula); Un sopar de por, de Meritxell Martí i Xavier Salomó (Editorial Cruïlla); Ralet, ralet. Contes per a primers lectors, d’Estel Baldó, Rosa Gil i Maria Soliva (Barcenova) i El robot del bosc, de Jaume Copons (Combel Editorial).
Els infants de Lleida, els més participatius
Pel que fa al nombre d’infants que han participat a la campanya per províncies, Lleida se situa al capdavant, amb un 53,2% dels infants censats; Barcelona la segueix amb un 50,3% dels infants, i una mica per sota se situa el percentatge d’infants que han adquirit un llibre a Tarragona i Girona, amb un 44,8% i un 44,5% del total de nens que hi viuen, respectivament. En canvi, per comarques destaca Osona, a Girona, on 16 dels 24 infants censats (un 66,7%) han comprat un llibre a través de la campanya.
Més llibreries i amb més afluència de públic
L’eficàcia de la campanya també es pot mesurar pel nombre de llibreries participants, que ha augmentat any rere any des del 2016, quan es va dur a terme per primera vegada. Si aleshores van participar-hi 200 llibreries, enguany la xifra s’ha situat en 428.
En consonància amb aquestes xifres creixents, una enquesta realitzada als titulars de les llibreries participants posa de manifest la seva satisfacció amb la campanya, que ha suposat un augment de l’afluència de públic i de compres creuades.
Dels 272 llibreters que han omplert aquest qüestionari, el 85% ha respost que durant la campanya ha detectat nou públic a la llibreria, i el 61% afirma que els participants en la campanya ha adquirit més d’un llibre en la mateixa compra del llibre del seu infant de 6 anys. A més, el 54% expressa que ha notat diferència en la facturació, en el mateix període, respecte dels anys sense campanya, una diferència que el 60% d’aquests llibreters explica precisament per l’existència de la campanya. Finalment, en una escala de l’1 al 5, un 73% dels enquestats han puntuat la campanya amb un 5 sobre 5.
Pel que fa a la distribució de les vendes de la campanya per tipologia de les llibreries participants, un 55,4% de les compres s’han realitzat en llibreries independents, i el restant 44,6% en llibreries que formen part d’una cadena. El dia de més venda és, per al conjunt dels establiments, el dissabte, en què s’han concentrat el 26,8% de les vendes.
Una activitat del Pla Nacional de Lectura 2020
La campanya Fas 6 anys. Tria un llibre és una de les activitats destacades del Pla Nacional de Lectura 2020, que el Govern assumeix com una de les seves accions principals de la legislatura. La iniciativa vol fomentar els hàbits de lectura entre els menors que comencen a llegir, incentivar la compra de llibres a tot el territori català, donar valor al llibre com a eina de coneixement i fomentar la prescripció de la lectura entre els mateixos infants.
Fas 6 anys. Tria un llibre és una iniciativa del Gremi de Llibreters de Catalunya i té com a col·laboradors institucionals el Departament de Cultura, a través del l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC), el Departament d’Educació, el Departament de la Vicepresidència i d’Economia i Hisenda, el Departament d’Acció Exterior, Relacions Institucionals i Transparència, Idescat (Institut d’Estadística de Catalunya) i la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals.
Com a col·laboradors en la difusió de la campanya hi participen les biblioteques, les escoles públiques, privades i concertades i l‘ONCE. Finalment, la campanya compta amb la col·laboració del Gremi d’Editors de Catalunya i l’Associació d’Editors en Llengua Catalana.