• Els joves acudeixen a les llibreries per buscar els llibres virals de TikTok i els acaben posicionant en la llista dels més venuts

  • La xarxa social agita el món editorial ajudant autors a llançar les seves carreres i connectar amb els lectors

  • La franja que més llegeix és la dels joves d’entre 14 i 24 anys, segons el Baròmetre d’Hàbits de Lectura

  • Els ‘influencers’ opinen sobre les últimes novel·les que han llegit i fan recomanacions

  • Molts joves es van retrobar amb la lectura durant la pandèmia de la covid

  • La plataforma té la capacitat de donar a conèixer nous títols i també de rellançar els clàssics

Rebecca Yarros, Colleen Hoover i Andrea Longarela són algunes de les escriptores que ara sonen amb força entre els més joves. Però Federico García Lorca, Miguel de Cervantes i Gabriel García Márquez també poden ser mainstream per a ells. Ara TikTok mana en la generació Z i les últimes tendències a la xarxa social han decidit que la literatura estigui de moda i torni l’amor pels llibres. Els joves llegeixen (de vegades més que els adults) i no només novel·les juvenils. No importa la seva data de publicació o la seva temàtica. Si un llibre ha aconseguit fer-se viral a la xarxa social de moda, en poc temps serà un best-seller.

Segons l’últim Baròmetre d’Hàbits de Lectura, la franja que més llegeix és la dels joves d’entre 14 i 24 anys, que arriba al 74,2% de lectors. Aquesta tendència ha crescut en els últims anys gràcies al poder de les xarxes socials. En concret, TikTok (amb una immensa audiència juvenil) ha creat la seva pròpia comunitat d’amants de la literatura on els usuaris intercanvien experiències, opinions i preferències sobre llibres. El hashtag #BookTok compta ja amb més de 217 mil milions de visualitzacions i #BookTokEspañol, que impulsa la cultura espanyola a través de la literatura, més de cinc mil milions.

Aquest fenomen té fins i tot els seus propis influencers, els booktokers, que opinen sobre les últimes novel·les que han llegit, fan recomanacions i reflexionen sobre els personatges i les trames dels seus llibres favorits. “La prescripció passa de ser una ressenya a una emoció compartida”, expliquen des de la divisió editorial del Grup Planeta. Editorials, llibreries i escriptors s’han reinventat, augmentant i reactivant les vendes d’alguns títols. Fins i tot hi ha algunes llibreries que compten amb seccions pròpies de llibres recomanats a #BookTok i perfils a la xarxa social.

#BookTok va néixer de forma natural i s’ha convertit en “el club més gran de lectura digital del món”, segons Luisa Ramos, responsable de comunicació de la xarxa social. “El fenomen s’ha convertit en un catalitzador que impulsa la literatura i fomenta la lectura en milions de persones, sent a més un escenari global de la cultura local”, apunta Ramos. Això ha provocat també una revolució en la indústria editorial, ajudant autors a llançar les seves carreres i connectar amb els lectors.

“El fenomen #BookTok ens sembla molt impressionant”, confessa Rosa Samper, directora literària de Montena, Random Cómics, Molino & PenguinKids de Penguin Random House, ja que “una lectura requereix un espai i un temps de tranquil·litat i profunditat, però TikTok com a xarxa social és el contrari”. L’editora també considera que els més joves utilitzen TikTok com un aparador de novetats d’una llibreria.

Article publicat a El Periódico, clica aquí per llegir l’article sencer