Els índexs de lectura a Espanya es mantenen estables després de la pandèmia i creix cinc punts respecte a 2012.

  • Després del fort increment produït durant la pandèmia, el percentatge de lectors s’ha consolidat. Des de 2012, el percentatge de lectors en el seu temps lliure s’ha incrementat en cinc punts percentuals (del 59,1 % al 64,1 %). L’últim any s’observa una mínima caiguda del percentatge de persones que llegeixen en el seu temps lliure (64,8 % a 64,1 %).
  • Des del 2012 el percentatge de lectors freqüents (aquells que llegeixen almenys amb una freqüència setmanal) ha crescut 4,8 punts percentuals, fins al 52 %.
  • Espanya continua tenint un important percentatge de no lectors, el 35,9 % dels espanyols afirma no llegir mai o gairebé mai.
  • El Baròmetre reflecteix que persisteixen les diferències en els índexs de lectura entre les diferents Comunitats Autònomes, entre dones i homes i entre els diferents trams d’edat. No obstant això, des del 2012 s’observa un creixement dels índexs entre els lectors de 65 i més anys en més de 15 punts percentuals (53,7 %). A més, és el tram d’edat en què hi ha menys diferències entre els dos sexes.
  • La manca de temps segueix sent el principal motiu per no llegir segons quatre de cada deu consultats. El 31 % prefereix emprar el seu temps en altres entreteniments.
  • La lectura en menors continua sent molt majoritària. Al 76,3 % de les llars amb menors de 6 anys els pares llegeixen als fills petits. El 86 % dels nens i les nenes entre 6 i 9 anys llegeixen en el temps lliure.
  • La lectura en suport digital no varia respecte a anys anteriors. Des del 2018, es manté invariable al voltant del 30 % de la població que llegeix en aquest format. El percentatge d’usuaris d’audiollibres es triplica durant aquest període. Un 6,9 % de la població més gran de 14 anys els escolta.
  • Baixa lleugerament el percentatge dels que paguen pels llibres digitals respecte al 2022 (38,3 %), però s’incrementa 6,3 punts percentuals respecte al 2012. El 64,6 %, se’ls baixa o descarrega gratuïtament (gairebé 10 punts més que el 2019). El 67,7 % dels lectors digitals sap quan la descàrrega no és legal.
  • El 53,2 % dels espanyols va comprar algun llibre (no de text) el 2023. La llibreria tradicional es manté com el canal de compra habitual de llibres, seguida d’Internet (canal més utilitzat per persones entre 25 i 34 anys) i les cadenes de llibreries.

2023-Habitos-de-Lectura-y-Compra-de-Libros-ESPAÑA

 

Més informació: