La 76a edició de la Fira del Llibre de Frankfurt fa el seu tret de sortida i compta amb un estand que representa la literatura catalana i que sota el lema Catalonia, Land of Books; Barcelona, City of Literature acull una representació del sector editorial i institucional. L’estand s’emmarca en la línia d’accions que el Departament de Cultura duu a terme per impulsar la literatura catalana i la internacionalització del sector editorial.

Avui dimecres 16 d’octubre a les 16 hores, la consellera de Cultura, Sònia Hernández Almodóvar, participarà en una trobada amb el sector a l’estand, amb la intervenció dels editors i autors catalans presents a la fira; representants de les diverses institucions organitzadores de l’estand i una àmplia representació d’agents internacionals del llibre. La trobada també comptarà amb la presència del director de l’Institut Ramon Llull (IRL), Pere Almeda, i el director de l’Institut Català de les Empreses Culturals(ICEC), Edgar Garcia.

L’estand, organitzat per Catalan Arts, la marca d’internacionalització l’ICEC, i compartit amb el Gremi d’Editors de Catalunya, L’IRLL i l’Ajuntament de Barcelona ofereix una imatge conjunta del sector i proporciona als professionals un espai de negoci on desenvolupar les seves activitats a la fira amb les màximes facilitats. A més també reuneix representants de l’Associació d’Editors en Llengua Catalana i de l’Institut d’Estudis Baleàrics.

Pel que fa a la representació del sector, 38 editiorials assisteixen a l’estand català (Hall 5.0 – C42): 9 Grup Editorial, Afaret Editorial, Animallibres, Blackie Books, Club Editor, Edicions Bromera, Editorial Albada, Editorial Base, Editorial Flamboyant, Editorial GG, Editorial Sentir, Editorial Vicens Vives, Eumo Editorial, Flor Edicions, Grup62, La Topera Editorial, L’Art de la Memòria Edicions, Libros del Asteroide, Manifest Llibres, Mosquito Books Barcelona, Moztros Producciones, Norma Editorial, Obrador Editorial, Open Books, Pagès Editors, Plutón Ediciones, Raig Verd Editorial, Shackleton Books, Símbol Editors, Somnins, Takatuka, Tibidabo Edicions, Triangle Books, Vegueta Ediciones, Verso Libros, Vibop Edicions, Voliana Edicions i Zahorí Books.

Per oferir una difusió més àmplia durant la fira, l’ICEC ha editat un llibret amb tota la informació de les editorials participants, que es distribuirà als professionals acreditats.

A banda de les editorials acreditades a l’estand català, a Frankfurt també hi assistiran fins a 20 grups editorials catalans amb estand propi, entre els quals es troben Editorial Casals, ECC Ediciones, Edebé Educación, Gemser Publications, Grup Planeta, Hoaki Books, Juanito Books, Lecta, Libros del Zorro Rojo, Larousse Editorial, Penguin Random House, Quaderns Crema-Acantilado, RBA, Tusquets Editores i Universitat de Barcelona Edicions, entre altres. Algunes editorials catalanes també hi treballaran des de l’estand de la Federació de Gremis Editorials d’Espanya.

El sector editorial a fires del llibre internacionals

La Fira del Llibre de Frankfurt és una cita imprescindible dins el calendari anual dels editors catalans i d’altres agents de la cadena de producció del llibre. Anualment, congrega més de 7.000 empreses que hi donen a conèixer les seves novetats i es calcula que el 80% dels contractes anuals de drets d’autor de l’àmbit editorial a nivell internacional se signen durant aquests dies. En els darrers anys, la presència de professionals catalans a la fira s’ha anat incrementat. Cal tenir en compte que Barcelona representa més del 50% de la producció i la facturació de la indústria editorial de l’Estat espanyol.

En els últims 22 anys, l’ICEC i l’IRL han organitzat i impulsat la presència dels editors i de la literatura catalana en els principals esdeveniments literaris internacionals, entre els quals destaquen, a més de la Fira del Llibre de Frankfurt, la Feria del Libro de Guadalajara (Barcelona serà la convidada d’honor el 2025), el Salon du Livre de Paris, la Fira del Llibre de Göteborg, la Fira del Llibre de Bolonya, la Feria del Libro de Buenos Aires i la Fira del Llibre de Londres. A més s’hi suma la Fira d’Angoulême on a partir del 2025 Catalan Arts hi organitarà un estand per a les empreses catalanes.