Por José Antonio Vázquez, Patricia Ibañez i Javier Celaya

Un any més, l’equip de Dosdoce.com ha dut a terme una anàlisi comparativa dels dos informes per ajudar els professionals del sector editorial a entendre millor l’evolució dels continguts digitals en espanyol. Com en anys anteriors, l’anàlisi aprofundeix en les singularitats pròpies de cada plataforma, ja que són les que fan que els seus creixements siguin diferents. Trobem les claus que les diferencia en la composició i el comportament dels catàlegs que representen, en les diferents apostes de desenvolupament de negoci per als diferents mercats (Amèrica Llatina, Espanya i mercat hispà dels Estats Units), així com a les diferents polítiques de comercialització i distribució de les editorials que representen.

La conclusió principal de l’anàlisi comparativa dels dos informes d’aquest any és que podem observar una evolució més o menys similar a les dues plataformes, sent el més destacable, en tots dos casos, el fort increment de continguts en espanyol als Estats Units. En altres paraules, el comportament en vendes en tots dos informes cada dia s’assembla més, mentre que en anys anteriors hi havia diferències significatives. Una altra de les principals singularitats d’aquest any a destacar és la impressionant ampliació del catàleg de Bookwire (que incorpora el 2023 els dos grans grups editorials, Planeta i PRH), aconseguint els 174.000 títols al catàleg de distribució.

Però abans d’aprofundir en l’anàlisi és important assenyalar que algunes de les dades publicades en anys anteriors als informes de Bookwire han estat actualitzades a causa del canvi metodològic que han realitzat després de la incorporació dels dos grups editorials esmentats al seu catàleg. L’informe del 2024 publicat recentment amb les dades del 2023, inclou aquests dos grans grups editorials (Planeta i PRH) que representa Bookwire des de l’any passat. Així, aquest any el que han fet en fer la seva anàlisi anual és actualitzar les dades del 2022 -publicades ja a l’informe del 2023- per reflectir l’evolució del mercat, afegint les dades de PRH i Planeta del 2022. D’aquesta manera, al incorporar i actualitzar les dades es detecten diverses tendències i comportaments a tenir en consideració i que a continuació assenyalem.

En relació amb l’evolució de la taxa de creixement global sí que s’adverteix una progressió de manera més clara, ja que es passa entre un 5,7% (Bookwire) i un 4% (Libranda, respectivament en dades posteriors) a un 8 ,6% i un 12% en cas dels ingressos per la venda d’ebooks. En el cas dels audiollibres hi ha un petit descens: 45,7% i 52,81% en el cas de Bookwire davant del 48% i el 50% del 2022 a Libranda.

Un altre dels punts més significatius, en comparació dels anys anteriors, és el creixement de la importància del mercat d’Espanya (creix gairebé 10 punts). Això és degut al pes que tenen els dos grans grups editorials en aquest mercat.

En aquest context, creix exponencialment el canal de venda unitària d’ebooks gairebé 20 punts, també pel pes que té aquest canal per als grans grups editorials. Tot i això, aquesta desviació no implica que el canal de subscripció hagi desaparegut del mercat espanyol (gairebé ha baixat els 20 punts; els que ha guanyat en la venda unitària), tan sols implica que, a causa de la limitació de venda de continguts en plataformes de subscripció per algunes editorials, el nou total de vendes es pondera a favor de la venda unitària.

Pel que fa a la venda d’audiollibres, la incorporació dels dos grans grups editorials a l’informe de Bookwire influeix alhora que, en comparació amb anys anteriors, fa créixer la importància del mercat d’Espanya que s’incrementa gairebé 13 punts a causa del pes que aquests grans grups editorials copen en aquest mercat en detriment d’Amèrica Llatina, que perd pes en la nova ponderació i passa a ser el quart mercat en vendes, en comptes de ser el segon, com ho va ser en anys anteriors.

Així mateix, veiem que el canal de venda unitària d’audiollibres perd 10 punts, que passen al canal de subscripció a causa del pes que té aquest canal per als grans grups editorials, especialment als Estats Units.

Article publicat per Dosdoce, clica aquí per accedir-hi