Antoine Aury, publicat a Actualitté

Davant la regulació de les despeses d’enviament i l’establiment d’un preu mínim de 3 € per a les entrega de llibres per valor inferior a 35 €, Amazon va proposar una solució poc ortodoxa. Desfer-se’n oferint la recollida gratuïta de llibres en hipermercats i supermercats, o fins i tot taquilles automatitzades, assimilant-los als punts de venda de llibres al detall. El mediador del llibre, en una opinió molt esperada, tanca la porta a aquesta interpretació de la llei.

La llei del 30 de desembre de 2021 “pretenia enfortir l’economia del llibre i reforçar la equitat i la confiança entre els seus actors”, sobrenomenada la llei Darcos pel seu instigador, va introduir el concepte de despeses d’enviament mínimes per a les comandes de llibres. Per sota d’una factura total de 35 €, aquestes despeses d’enviament es facturen, com a mínim, 3 € (i com a mínim 0,01 € més enllà d’aquest import de 35 €).

Aquesta legislació, que pretenia protegir la xarxa de llibreries independents del comerç en línia, afegeix una excepció: quan les obres són recollides pel client “en un negoci minorista de llibres”, llavors el lliurament (en aquest negoci, per tant) es pot oferir gratuïtament. Una disposició que pretenia preservar la pràctica del “click-and-remove” a les llibreries, especialment a les empreses independents.

El novembre de 2024, com que la firma no disposa d’ubicacions físiques, i encara menys llibreries, on es pugui instal·lar aquest tipus de serveis, Amazon va anunciar el retorn de l’enviament gratuït de llibres, en “una vasta xarxa de més de 2.500 punts de recollida a tot França”. Aquests punts de recollida inclouen supermercats i hipermercats, com Super U, Carrefour Market i Auchan, però també taquilles automàtiques, instal·lades dins o prop dels centres comercials.

Amazon ha assegurat que aquests punts de recollida estaven ubicats “en comerços de venda de llibres especialment”, cosa que, segons la interpretació de la firma, els feia complir amb el que disposa la llei Darcos. Òbviament, aquesta lectura més aviat descarada del text legislatiu va valdre al comerciant en línia algunes crítiques, en primer lloc la de la Unió de Llibreries Francesa, que va assenyalar “una elusió de la llei”. Grans botigues especialitzades com Fnac o Cultura també es van afanyar a denunciar l’actitud d’Amazon.

Article publicat a Actualitté, clica aquí per accedir a l’article sencer