Article de Lara Gómez, La Vanguardia
Una bona recomanació sobre una lectura sempre és benvinguda. Però què passa quan qui la fa és algú famós? Editorials i llibreters saben molt bé quan les cantants Rosalía i Dua Lipa o l’expresident nord-americà Barack Obama parlen sobre algun dels seus llibres ja que, la majoria de vegades, encara que sigui temporalment, les vendes es disparen, es rescaten títols antics o, fins i tot, es reimprimeix. Va passar fa unes setmanes amb Amo a Dick, l’autobiografia vetllada sobre l’obsessió amorosa que va posseir l’autora alemanya Chris Kraus pel sociòleg i crític cultural Dick Hebdige.
Montse Serrano i Fernando Pelayo, llibreters de +Bernat, a Barcelona, reconeixen que són diversos els lectors que aquestes últimes setmanes s’han acostat per comprar l’últim llibre que la cantant de Motomami va exalçar.
Des d’Alpha Decay, que publica l’edició en castellà, admeten que sí que se n’ha notat la influència. “No tant per esgotar l’edició de seguida, però se’n van col·locar diversos centenars d’exemplars en una setmana. Publiquem aquesta edició fa un parell d’anys i les vendes ja estaven una mica estancades, així que això li ha donat una nova vida. Reimprimirem aviat”.
Tal és la devoció per Rosalía que, més enllà de les lectures de què parla, els seus seguidors van un pas més enllà. Un cop va pujar una imatge en un avió on apareixia un llibre però no se n’apreciava el títol i, minuts després, van descobrir que es tractava d’A la tierra som fugaçment grandiosos, d’Ocean Vuong”. Va passar el mateix amb Aigua i sabó, de Marta D. Riezu, que reposava de cap per avall a la seva tauleta de nit.
L’estrella del pop i del dance Dua Lipa és una altra de les prescriptores de luxe que causen furor. El seu amor per la lectura és tan gran, que va fundar la plataforma Service95, que compta amb butlletí setmanal, podcast i club de lectura. L’última de les vostres recomanacions. Llàgrimes a H. Mart, de la principal vocalista de la banda de pop alternatiu Japanese Breakfast, Michelle Zauner, s’ha viralitzat en xarxes.
Són molts els que han retocat la imatge que va pujar la vocalista per posar-hi la portada del llibre que més els convé. Fins a la Fira del Llibre de Guadalajara, a Mèxic, la va utilitzar el dia de la poesia per recomanar el volum Poesia reunida, de Coral Bracho, premi FIL 2023. Tot i la seva repercussió, és aviat per saber si les vendes del llibre en espanyol es han disparat o no. “No hi ha una forma tangible per mesurar exactament al moment quan influeix una cosa així”, reconeix el seu editor Manuel Mardones des de Neo Person, que celebra que la cantant s’hagi fixat en una petita editorial.
Lumen sí que es va notar “un pic de vendes considerable” quan Dua Lipa va recomanar Tan poca vida, de Hanya Yanagihara, una història que recorre tres dècades d’amistat masculina. “El llibre funcionava bé, però va acabar de ser una revolució després d’aquesta publicació. Encara continua tenint èxit, una cosa anodina per a un llibre de 1.000 pàgines que ja té nou anys. A més de les celebrities, TikTok té molt a veure amb aquestes 23 edicions, ja que promou el factor repte: “qui és capaç de llegir en menys temps?”, apunta Maria Fasce, directora literària de Lumen, Alfaguara i Reservoir Books.
Article publicat a La Vanguardia, clica aquí per accedir-hi